Maedi-Visnakontroll

Det har varit en riktigt jobbig dag idag. Inget allvarligt, det är väl bara min ovana. Vi är fem st fårägare som gått samman om Maedi-Visna kontroll. Det är Britt och sedan jag och tre till, som alla köpt får av Britt så alla fåren kommer ju från samma ställe utom mina åsenfår. Idag var det tredje kontrollen, är det här provet OK så har vi M-3 (eller vad det heter), ja mina åsenfår hade ju redan det när de kom men de blev av med den statusen när de kom till Almhöjden. Det är med Fårhälsovårdens godkännande som vi gör så här så det är inget lurendrejeri. Man måste ha 5 får, som är mer än 1 år och har varit tillsammans minst 36 månader. Vi har alla fler än fem får men de är för unga och då kan man göra så här. Är de nu fria så blir nästa prov om tre år och då har jag tillräckligt många för att få eget besök.

Det jobbiga för mig bestod i första hand av att transportera fem får till Almhöjden, d v s att skilja av de fem, få upp dem på släpkärran (ja först o främst backa in släpkärran till lagården) och sedan att få in fåren i Britts lagård. Det gick egentligen utan större problem men det är lite jobbigt och svårt att fixa ensam. Man behöver någon som hjälper till och stänger grindar m m. Tassa är duktig att hjälpa till, hon blir seriös när det handlar om riktigt jobb, men hon kan inte öppna och stänga grindar.

Jag tog också med två tackor tillbaka, som varit i varsin grupp för betäckning så de två slåss med varandra och med alla de övriga. Och Elvis var jättesur, han stångade alla tackorna när de kom för nära och eftersom jag ställde dem ordentligt trångt så hade han fullt upp att stångas. Han tyckte kanske inte om att stå trångt. Jag tänkte att de skulle få stå i det jättetrånga utrymmet tills jag skall ut på kvällspinken med hundarna.

Jag vet inte hur jag skall göra med Elvis, får väl se hur han beter sig framöver. Om han blir grinig så där lätt så kanske han inte alls tycker om att få lamm utan stångar dem. Jag har hört om en och annan bagge som t o m stångat ihjäl lamm och även tackor. Jag trodde Elvis var snäll men jag vet inte längre. Han har tydligen kort stubin. Är han dum så får han stå i egen box i lagården och inte gå ut om dagarna. Det kanske vore lika bra för han är rätt tunn nu men han har äntligen lärt sig äta havre så han kanske lägger på sig så småningom. Står han stilla i en box så blir han väl fortare tjock ovh fet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback