Övning ger färdighet

Idag har vi varit hos Peter och tränat. Vi har fått i läxa att förbereda oss för delning. Peter är ganska otrolig, han säger: "Så här gör du" och så visar han hur jag gör och träffar huvudet på spiken. Jag kan precis se och höra mig själv när jag går fram och försöker få isär fåren och manar på Tassa: "skynda dig, kom här, ligg ner, vänster, framåt" i en enda röra med lagom hysteri i rösten. Inte konstigt att Tassa blir förvirrad. Istället för att lugnt och sakta, metodiskt gå lite fram och tillbaka lite och lugna ner fåren och hunden och hitta en lucka. Sedan är inte Tassa på alerten direkt. Hon vill fösa ihop fåren, inte alls dela dem och det måste hon ju ändra på. Hon fattar nog bara jag kan ta det lugnt. Det är sjutton att det ska vara så svårt att ta det lugnt.

Andra saker som vi måste träna på är att jag inte får vara så ängslig för Tassa. Hon skulle gå höger idag och hämta fåren. Hon fattar mycket väl att hon skall hämta dem men inte att hon ska gå genom ett staket. Jag är så rädd att hon ska få en stöt så jag ser alltid till att hon är långt från staketet. Nu skulle hon gå genom staketet och hon tittade undrande på mig, kom tillbaka några gånger men till sist gick hon den vägen. Jag förstår ju att hon ibland måste gå obekväma vägar. Jag har ju sett hur Britts hundar klättrar över/kryper under staket med fårnät, det låter jag aldrig Tassa göra. De springer också fort under eltråden, det gör även Tassa någon gång men då vill jag helst hålla upp tråden. Hon har fått en stöt en gång och blev jätterädd. Jag tror inte jag ömkade henne då men hon minns det nog ändå.

Ja ja, vi blir nog aldrig några stjärnor Tassa och jag men jag har i alla fall anmält mig till IK-1. Peter säger "Ja det är bra att du har ett mål, då tränar du nog mera" men han ser inte ut som om han tror så värst mycket på mig. Jag försökte få tips från honom idag hur jag skulle komma ifrån min ovilja mot träning. Nej inte direkt ovilja men jag får ofta tvinga mig. När jag väl kommer ut i hagen tycker jag det är roligt men innan går det trögt. Jag fick inget tips, det är väl bara att se till att göra det. Så har jag haft det i livet med mycket annat, som jag ändå klarat. Sedan finns det sådant som jag blir fanatiker på och inte kan låta bli, då är det ju lättare.


Kommentarer
Postat av: Heléne

Ryck upp dig nu Mona :)
Du kan ju inte se dig som en förlorare innan du ens
provat att vinna. Med vinna menar jag inte vinna tävlingen eller segra över alla andra. Jag menar att nå upp till sina satta mål, klara sina drömmar och vara nöjd med sin prestation. Men för det krävs övning. Övning ger färdighet. Men det är också viktigt att trivas med att öva.
Kram / Heléne

Postat av: Ewa

Jisses, så kloka ord från Heléne. Istället för att formulera en egen kommentar så säger jag "Håller med!"

Jag tror att det blir lättare att träna om du bestämmer dig för VAD du ska träna på innan du går ut. "Nu går jag ut och kör lite delning" - klart du tränar på annat också men att du har en tydlig bild vad ni ska göra. Dessutom kanske du behöver lite inspiration från andra, åk någon annanstans ibland. Välkommen! :-)

2008-01-23 @ 14:23:47
URL: http://web.telia.com/~74701590/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback