Tassa tar egna initiativ

Jag är så glad att så mycket av snön är borta att det går att valla igen. Vi har mest tränat fösning. Det går ganska bra nu men svårt att stanna på linjen hela tiden. Det som hänt med Tassa är att hon faktiskt fortsätter med fåren fast jag står kvar. Hon har stannat direkt förut när jag stannat. Hon fortsätter nog inte hur långt som helst men det kommer väl.
Och visst - till sist stannat hon och det händer att hon vänder fåren också men alltmer sällan.

En annan sak, hon tar egna initiativ. Det har hänt en gång tidigare för inte så längesedan. I dag hände det igen. Hon var med mig i hagen. En av de "nya" tackorna hade gått ut på andra sidan staketet så när vi tagit in henne så gick jag runt och mätte styrkan. Eller svagheten - på strömmen. Det var inte mycket och tydligen är det inte mycket att göra åt heller, jag får hoppas att hon håller sig inne så inte alla börjar gå ut.

I a f så glömde jag bort Tassa en stund, jag trodde att hon var intill mig. Plötsligt så kom hon med hela fårskocken, som strax innan varit på andra sidan hagen. Vad gör man när hon gör så? Jag kan ju inte direkt skälla på henne för att hon kommer med fåren. Hon fick gå tillbaka med dem. Sedan övade vi lite lydnad, hon fick flankera runt i cirkeln, små sträckor och sedan lägga sig snabbt. Därefter fick hon fösa fåren lite runt och svänga ibland åt någon sida och jag var noga med att hon lyssnade och lydde. Tar gärna emot tips vad jag borde ha gjort (om det händer igen, det är risk för det eftersom det hänt förut).

Tassa måste börja uppföra sig vuxet nu, hon har fyllt tre år. Visserligen glömde jag hennes födelsedag, det är kanske det hon är sur för. Men jag brukar glömma födelsedagar, även min egen. I år har jag dock tänkt att fira, det vore förargligt om jag glömde den då.

Nu ska vi börja träna till IK-1 i Bråfors i maj. Inte för att jag tror att jag hinner "bli klar" men det är bra att ha ett mål i alla fall. Efter att jag fick peppning vid mitt förra inlägg så inser jag att jag bör göra första försöket "här hemma" bland folk jag känner även om jag tycker de är så duktiga att det tyder på storhetsvansinne att starta i samma tävling som de..

Kommentarer
Postat av: gail

:0) det är nog bäst att du anmäla dig till bråfors där dina klubbkompisar finns, då hår dom koll på dig ifall att du skulle svimma. det är risk att ingen ser när du ligger i gräset om du åker långt hemifrån

2008-01-14 @ 09:32:34
Postat av: Heléne

Ni verkar sköta er bra. Vad roligt allt är när det går som det ska, eller hur ;-) Det är klart att du ska tävla om du vill. Hoppas jag kan komma och heja på er. Ni har blivit så duktiga Du och Tassa. Kämpa på!!

Postat av: Helen

Mona du ska inte prata om storhetsvansinne, jag min knäppskalle åkte ju ner till Breviksnäs och tävlade.......Helt sjukt // Helen

2008-01-16 @ 18:10:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback