Träna på läxan

Idag har vi tränat på läxan. I går var jag borta hela dagen, åkte 6.30 hemifrån och var tillbaka igen kl 22.30. Det blev ingen tid för träning då. Det jag har fått i uppgift att träna på är att ta det lugnt inför delning. Peter visade och jag prövade lite själv hos honom.

Jag skall alltså vara lugn, inte bli hysterisk och börja skrika med panikrösten utan få Tassa att flankera (också lugnt) lite fram och tillbaka, få fåren att bli lugna men börja röra sig och under tiden kollar jag efter en lucka. Det gick jättebra att få Tassa att tassa omkring lugnt och fint där, fåren stod stilla och struntade i både mig och Tassa.

Det är stor skillnad med mina får, jämfört med Peters, de har blivit så rädda för Tassa så det finns inte en chans att ha henne på andra sidan fåren och flankera. Kommer hon närmare dem än fem, sex meter så springer de förbi mig annars står de gärna nära mig och det är inte lätt att mota bort dem.

Nu höll vi på en stund i dag så fåren kunde slappna av något och Tassa kunde komma lite närmare dem. Det är ganska bra, jag får ju möjlighet att träna även på annat som t ex att hon ska lägga sig direkt. Jag vet inte riktigt varför men ibland när jag säger "vänster" så tvekar hon och jag måste ge kommandot igen. Det är då jag tar i och Tassa tar ett hopp och springer iväg.

Hur ska jag få henne att lyda direkt? Varför gör hon sådär? Är det för att jag skriker för mycket? Det där är ju just när jag försöker tala lugnt med henne. Nåja det gäller väl att nöta på. Vi tränade ju lite fösning och hämt också. Det var så isigt i hagen i dag så det var jobbigt att gå. Det är nog mycket sådana saker som gör att jag har svårt att hålla igång med träning, jag blir så störd av att det t ex är halt, kallt så jag fryser, regnar så jag inte ser något för att det rinner utmed glasögonen, är långt gräs eller stora tuvor.

Det blev en lucka några gånger och läxan var: inte försöka dela annat än om det blir en väldigt tydlig lucka. Vi fick en lucka ett par gånger men mina får är supersnabba. De far ihop som om de hade gummiband på sig. Det gäller verkligen för mig att försöka bli snabbare, jag hinner inte med alls. Och Tassa vill helst försa ihop fåren.

På förmiddagen var jag till veten och vaccinerade hundarna och den ena katten. Jag kunde inte få in den andra katten i buren, han fräste vilt och spärrade ut alla benen, det var omöjligt att få in honom. Hundarna försökte hjälpa till men det blev det inte bättre av. Det värsta var att jag hade lånat en kattbur, en som var väldigt fin och säkert jättedyr. Jag hade sönder den, tog till våld när jag inte lyckades stänga den och plasten sprack förstås. Nu måste jag köpa en ny. Jag hade ju inte behövt låna den eftersom jag bara fick med mig en katt. Nu är i a f hundarna vaccinerade för Kennelhosta ett år till och katten är vaccinerad mot Kattpest.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback