Små problem

Nu har jag faktiskt tränat vallning de dagar som jag inte jobbat. När jag jobbar hinner jag inte valla, det är långa skift och långt att åka, jag åker tidigt och kommer hem sent. Britt och Lennart har åkt på semester och jag och Britts mamma sköter om djuren och gården. Jag har passat på och vallat lite varje gång jag har varit där. Småbaggarna går i en hage och de är inte vallade alls så dem går det inte för oss att träna några "tävlingsövningar" på. Däremot är de bra för både Tassa och mig att träna på för att vänja oss vid får, som inte gör som man vill. Vi har samlat ihop allesammans och föst dem genom hela hagen och det har ju gått bra även om det inte blir spikraka fösningar. De är ovanligt pigga för att vara en baggflock men det kan bero på att de är i en hage med mycket träd och stenar. De drar iväg i full fart ibland.

Tackorna och tacklammen går i en annan hage, som tyvärr inte är så stor. De är lättare att valla och trots att det är en liten hage har vi tränat hämt, fösning och delning. Det sistnämnda har varit roligt eftersom vi just aldrig klarat att fösa iväg en flock tidigare. Tassa vill inte gärna gå in mellan fåren. Detta är ju en stor flock och det har gått lättare. Hon har föst iväg den ena flocken, men under protest. Så fort jag släpper fokus en halv sekund så vill hon sticka ut och samla ihop fåren. Det gäller för mig att vara uppmärksam hela tiden. Ger jag ett kommando "höger" eller "vänster" så sticker hon iväg och tar med alla får, om jag inte ser upp. Det behöver vi träna mycket på.

På eftermiddagen igår gick jag in med Tassa och samlade ihop mina får också. Det är så långt gräs i hagen så man ser inte fåren. På ena sidan har de dock betat och trampat ner mycket så där kan man fösa lite. Flankeringar går ju också att träna på och är inte fel. Det gick även att dela mina får så det ska vi fortsätta med. Det enda dåliga är vädret. Jag hör ofta, när jag är ute, att man beklagar sig över torkan. Den har vi inte märkt något av i Ramsberg. Det var varmt och torrt några dagar i månadsskiftet, sedan har det regnat i stort sett varje dag. Inte kul för bönderna som ska ha in hö. Som tur är har "min" bonde, som jag köper hö av, fått in en del men fortfarande har han mycket oslaget. Det har inte regnat hela tiden utan det kommer en skur emellanåt så gräset växer. Det växer tyvärr i trädgården också. Jag har en gräsklippare, som inte fungerar alls när det är det minsta blött. Då slingrar sig gräset runt kniven och maskinen stannar, sä jag måste vänta tills det blir helt torrt. Det hinner växa mycket innan det händer.

Det gäller alltså att passa på mellan skurarna. Inte kul att valla när det störtregnar. Jag måste också göra i ordning nya hagar eftersom jag ska skilja ifrån bagglammen. Egentligen borde jag skilja ifrån tacklammen också så tackorna fick vila sig men det har jag inte hagar till. Jag var ute och skulle klippa där jag skulle sätta stängsel, i en hage, där det går kor. Jag ska dela av en bit av hagen för fåren. De skulle nog kunna gå tillsammans med korna men det blir problem med vallningen då. När jag klippte i hagen kom korna, som är väldigt nyfikna, och när jag försökte skrämma bort dem blev de istället  väldigt intresserade och började springa emot mig. Jag fick helt enkelt gå därifrån för att inte bli nertrampad av kor. De är ju stora och börjar de skoja så kan det gott hända att de springer över mig. Jag får vänta tills de är långt borta. Men då är det ju trimmern också........ Som inte startar. Sist jag skulle klippa så höll jag på länge och försökte starta utan att lyckas. Så kom min hyresvärd och jag bad om hjälp. Och vad hände? Jo på första rycket startade maskinen. Då känner man sig enkel!!!!!!!

Livet är som bäst när det är fyllt av problem. Mitt liv är absolut fyllt av problem, små visserligen, men ändock tillräckligt för att ge mig ett bra liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback