Vallvecka 2008

Nu har vi varit på kurs i Working Kelpieklubbens regi. Det är samma upplägg som förra året, det är hela veckan (man kan boka så många dagar man vill). Varannan dag är det kurs med Peter Nilsson och varannan dag träning. Det är något, som jag tycker är väldigt bra. Man lär sig en massa vid kurstillfället och kan sedan befästa kunskaperna dagen efter. Det fina är ju att man är flera, som kan hjälpas åt i träningen.

Tassa och jag har ju inte tränat alls sedan i höstas. Jag har inte haft tid eller möjlighet att åka någonstans och hemma har det inte funnits möjlighet av olika anledningar (tackornas dräktighet, isig hage, lamning, små lamm, jobb i Örebro m m. Vi var ju på IK-1 kurs men det var just under lamningen och då var jag för nervös och fr a för trött för att tillgodogöra mig något av kursen tyvärr. Vi var också på en kurs m WK-klubben och tvingades bryta därför att Tassa blev halt. Som tur var så blev hon snabbt bra, hon var troligen bara överansträngd.

Den här gången hoppas jag att vi ska vara friska och kunna fullfölja. Mina får har just flyttats till nytt bete. Det verkar fungera bra där. Det är visserligen dåligt med skydd för regn och sol men de har en stor björk, som de inte gick i närheten av första dagarna men idag såg jag att de varit där så då klarar de sig. Jag har ställt upp några grindar med en presenning över men där får inte alla plats. Fältet är stort men det är inte världens bästa bete, gräset hann växa för långt och det är ganska sankt. Det finns dock ca 1/4 eller kanske t o m 1/3 av fältet som är lite högre. Där växer det bl a något, som vi kallade "Hundkex" när jag var barn. Det har vita blommor som sedan blir frön. Både blommor och frön ser fåren ut att tycka om och mumsar i sig ordentligt. Alltså behöver jag inte oroa mig för fåren nu utan kan vara borta hela dagarna.

Kursen är i Bråfors, vilket jag tycker är bra.
Det är inte så jättelångt att åka och dessutom bra får och marker. Det var väldigt varmt idag. Väldigt jobbigt för fåren. Man kanske borde avla fram särskilda "vallfår" med tunn päls men då fryser de förstås på vintern så det kanske inte är någon bra idé. Möjligen skulle de kunna ha täcken då????

Det är roligt att se att Tassa är riktigt duktig. Hon har lärt sig vissa saker, som hon inte kunde förut trots att vi inte har tränat. Det har tydligen mognat fram. Däremot är jag "ringrostig" tyvärr, här har det möjligen övermognat. När jag skulle träna idag så blev jag nervös och stökade till det. Jag tycker jag skulle komma ifrån nervositeten någon gång. Den ger med sig när jag får träna lite mera men när jag gör så här långt uppehåll så virrar jag till det ordentligt i början. Jag ska se till att skärpa mig i morgon. Då är Peter där så då litar vi nog på honom både Tassa och jag. Hon lyder mycket bättre när han är med. Fr a struntar hon helt i mig när jag blir så där vimsig, det märker hon också direkt. "Nu kan jag inte lita på matte, nu får jag klara mig själv".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback