Ut i sommarhagen

Nu är fåren ute på sommarbete. Igår fick de åka till sin hage där Åsenfåren var förra året. Det är bra med dagbok. Jag såg att jag släppte ut fåren den 9 maj förra året. Det är lite skillnad, förra året var det fem tackor som gick där. Betet räckte hela sommaren åt dem. I år är det trettio djur, tackor och lamm. Gräset har tyvärr hunnit växa högt, fåren syns knappt och de ratar ju mycket av gräset som är förvuxet. Jag har ju ett lamm som är fött 1 maj, jag tyckte att hon borde få växa på sig lite innan de skulle ut. Jag har ju också ett flasklamm, som dock är på väg att sluta med tillägget. Hon betar mycket, åt mycket pellets i lagården och äter något hos sin mamma också. Hon har fått Lammnäring två gånger om dagen och jag tänkte dra ner det till en gång. Dock har jag läst att det är bättre att sluta tvärt så jag kanske fortsätter med två gånger och när pulvret är slut så får hon klara sig utan. Hon är tjock och rund så jag tror inte det blir något problem.

Det är extra svårt med betesplanering när man inte har någon betesmark att planera med. Men jag har ju en stor hage utanför lagården, där det går sju kvigor nu. Hagen är mycket för stor för att de ska kunna beta allt så jag får vara med och dela på den. Det är den hagen där fåren går på vintern. Dessutom har bonden, som jag hyr lagård av, många vallar, som han slår och tar hö på. Han har sagt att jag gärna får låta fåren beta återväxten på alltsammans om jag vill. Problemet med det mesta av den marken är att det ligger långt från stora vägen så det är problem att få dit vatten. Det finns förstås körväg men det är inte säkert att jag kan köra där med bilen. I så fall får jag försöka fundera ut någon bra lösning.

Nu har jag tyvärr ingenstans att valla igen. Det är i det närmaste omöjligt att valla i hagen där fåren är nu med så långt gräs. Jag får kolla om Britt har lämpliga marker och får. Först måste jag städa här hemma och även i lagården. Här har jag inte haft tid med städning på flera månader. Jag har förstås dammsugit och även städat lite mera noga ibland men alla fönster är otvättade. Gail föreslog att jag skulle strunta i det och ha roligt med hunden istället men jag måste nog röja lite också. I lagården vill jag förstås plocka ihop lite och ströbädden ska ut. Jag har pratat med Hustomten och han har lovat men det kommer förstås att kosta tusenlappar. Ut ska den så det får väl kosta. Kärra ut det orkar jag inte.

Från och med måndag börjar jag jobba lite mera. Hittills har jag inbokat hela den veckan, midsommarhelgen och lite till ända fram i augusti. Men det är mest 2-3 dagar då och då, jag ville ju ha mera sammanhängande. Jag tror nog det kommer att gå bra att få jobb hela sommaren. Det kommer nya vikarier, som är helt ovana, då behöver man någon, som varit med lite längre. Jag har jobbat två dagar förra veckan. Jag hade hundarna med mig och tjejerna var överlyckliga. Det förgyllde deras dag, tyckte de. De kastar gärna pinnar till Tassa men jag säger ifrån att hon måste vila ibland. Hon blir jättestressad av det. Och det gick lika bra att sitta och kela med henne. Det är bra med djur, dem kan man visa kärlek och få kärlek tillbaka. Tassa vill ju gärna "kyssas" och bli klappad och smekt så hon var mycket nöjd. Även Moses är ju kelig, han tröttnar aldrig på det, så alla var nöjda. Det är sämre när det regnar och/eller är kallt, då står hundarna i rasthagen och väntar på att någon ska komma ut och ägna sig åt dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback