Nu är det vinter, hurra

Härligt att vintern äntligen kommit. Allt är vitt, det är vitt på träden, på fälten, på vägen, överallt. Det är t o m vitt i luften eftersom det snöar ymnigt. Jag har ju sådan tur. Jag ska jobba i morgon i Örebro. Jag åker hemifrån kl 7.00, till dess bör det väl vara ett par decimeter snö. De få snöoväder och de gånger det har varit ordentlig halka denna vinter, har jag jobbat. Vill minnas att det var likadant förra vintern.

Fåren får stanna inne idag, de har inget ute i snön att göra. Igår när det var soligt och fint var de ute hela dagen och man kan se på dem att de tycker det är skönt. Det har kommit upp en hel del gröna strån, som de går omkring och nopprar. I går kväll när jag kom till ladugården så låg alla tackorna i sin ligghall, som de har i hagen, alldeles tysta. Annars "gapar" de en hel del efter kraftfoder när jag kommer. Då låg de bara och idisslade, solen skiner in där på eftermiddagen och det gillar de ju.

Idag har vi tränat att Tassa ska hålla undan tackorna när jag ger kraftfoder. Jag gav upp ett tag eftersom tackorna sprang över Tassa när jag kom med hinken. De stannar så länge det inte händer något så jag har ju trott tidigare att Tassa klarade att hålla dem. Kraftfodret är dock viktigare så då klarade hon inte att hålla dem. Nu har jag tagit nya tag i den träningen, jag inser ju att det är otroligt värdefullt att Tassa kan hålla fåren. Det ger nog Tassa lite extra säkerhet om hon klarar det. Ett tag har jag bara låtit henne fösa in dem i ett hörn och satt upp en grind men det är bara en tidsfråga när de spränger grinden. Jag är ju medveten om att det är min bristande erfarenhet och opedagogiska träning som gjort att hon inte lärt sig tidigare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback