Elvis har flyttat

Nu har jag sålt Elvis. Det kändes som ett förfärligt svek mot honom. Han borde fått vara ute i hagen tillsammans med sina damer och mått gott. Vi kom aldrig så långt eftersom jag hade beslutat att han inte skulle få vara med dem förrän alla hade lammat och lammen blivit ett par veckor så de kunde komma undan om han var dum. Den sista lammade 1 maj så det är bara två veckor sedan. Annars var han en bra bagge, det blev fina lamm efter honom och ingen tacka gick tom, alla lammade. Lammen är pigga, friska och livskraftiga, det har ju inte varit några problem alls.

Paret som köpte honom var och tittade på honom för en dryg vecka sedan. Sedan skulle de fundera och efter det hade de lite att göra några dagar så det gick en vecka till men då var det ju ingen idé att släppa ut honom. Då hade jag väl aldrig fått tag på honom. Hoppas han sköter sig nu så det inte blir reklamation. Jag talade om att de måste klappa och gulla med honom och de sade bara ja, ja och skrattade. Nu får han gå ut på bete och kommer att få gå med en hornlös bock. Bara att hoppas att det går bra. Elvis är ganska rädd av sig men han blir väl säkrare med åren.

Problemet nu är att det ska meddelas till Jordbruksverket. Det står överallt att det är så smidigt att man numera kan meddela på internet. Jag tycker ju också att det är bra när jag kan använda nätet. Nu är det tyvärr så att man måste ha e-legitimation för det och jag vet inte vad jag gör för fel, jag får inte det där med e-leg att fungera. Först kom jag inte ihåg koden. Jag skaffade den första 2005 men har aldrig använt den. Sedan kunde jag inte logga in för jag använde Firefox, det måste vara IE. Sedan kunde jag inte logga in av någon annan anledning. Jag har fått en upplåsningskod men det fungerade inte heller. Usch vad livet är svårt ibland. Ska jag vara tvungen att SKRIVA BREV till Jordbruksverket?

Jag kommer att få ett elände när det blir dags för försäljning och slakt, det är väl det negativa med en liten hobbybesättning, man fäster sig så vid djuren. Och de här små lammungarna, mina allra första lamm, som är så keliga och goa.Men jag kanske inte ska ta ut varken glädje eller sorg i förtid, jag vet att jag klarar det men jobbigt blir det ett tag.

Just nu känns vädret lite mera bekant, regnigt och kallt, nu är det precis som det varit hela vintern. Och jag har tagit fram vinterkläderna igen. Trodde ju att det skulle bli så jag kunde släppa ut fåren på sommarbete men jag vill inte släppa ut dem om det bara regnar. Att det är kallt gör inget för fåren men regn är inte så bra för dem. Det är dock ingen panik ännu, de går in självmant på kvällen så jag tror de tycker det är skönt att komma in. Det är bättre i lagården nu, det var ganska varmt ett tag. Nu är det istället kallt så jag fryser hemskt. Men det är ju viktigast att fåren tycker det är skönt, det är ju de som bor där.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Apropå burar: Du ska möjligen inte till Glanshammar och titta på IK-1 imorgon?
Hoppas att Elvis kommer till ett nytt bra hem.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback