Tassa klarar att valla tackor med lamm

Jag sliter fortfarande med mina får. Jag ska försöka minska ner antalet gånger jag åker till lagården. Jag åker dit fyra ggr/dag men tänkte försöka få ner det till två. Det är ju flasklammen, den ena har lärt sig äta ur automaten men den minsta vill helst ha flaska fortfarande. Båda två går med sina mammor, vilket jag är glad och tacksam för. De lär sig hur man gör, det är svårare med flasklamm, som förlorat sin mamma, då blir de alltför präglade på människor.

Idag har jag stängt en bit av hagen där mina får gått i vinter. Jag var så kaxig och sade till bonden, som brukar ha kvigor där på sommaren, att nu kunde han släppa ut kvigorna och sedan var jag tvungen att komma krypande och be att få tillbaka en liten bit. Han är jättebra att ha att göra med, det var inga som helst problem. Han tyckte att hagen är ju så stor så betet räcker gott. Det är ju skönt när det är så. Jag blev klar i eftermiddag och öppnade för fåren. Det dröjde inte lång stund förrän de var där och betade. Det var ganska slut i den andra hagen. Jag har stängt den "nya" hagen med eltråd, vilket är nytt för lammen och de tyckte det var mycket obehagligt med elstötar.

Jag har besiktat min husvagn också idag. Jag hade den hos byns bilreparatör. Han fixade den, det var förstås alla lampor som krånglade. De lyste som de skulle när jag hämtade den igår. I morse när jag skulle iväg så lyste ingenting på vänster sida. Jag åkte till verkstaden och han ruskade ordentligt på alla kontakter och sladdar och plötsligt lyste allt. Husvagnen gick igenom utan anmärkning. Skönt. I morgon åker jag till Örebro och ställer upp husvagnen på sin plats, sedan har jag övernattning i Örebro ett tag igen. Det blir förstås inte förrän fåren är ute på sommarbete.

Några tackor smet ut igår. Det var jag, som glömt att stänga så det var mitt fel. Men det fick jag för. Usch vad jag sprang. Får är otroliga att "rinna" åt sidan. När man fått hela flocken så man tycker att nu är det klart, nu går de in, så rätt som det är så sticker någon ut åt en sida. Nu fick jag i alla fall se att Tassa faktiskt kan valla tackor med lamm. Jag har ju inte vågat släppa henne på tackor med lamm men hon hade inga svårigheter att klara sig. Hon blev riktigt förb-ad när de försökte anfalla. Det var en som attackerade flera gånger och hon fick igen av Tassa. Samtidigt lät Tassa så roligt hon "skällskrek", hon var nog lite rädd samtidigt som hon var arg, men hon gick aldrig undan. Det var roligt att se. Peter kanske har rätt när han säger att hon inte är så liten och hjälplös som jag tror.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback