Ullkurs och fårkorv.

Jag var på en jättetrevlig kurs om ull i Örebro i tisdags. Den var upplagd lite annorlunda än kurser brukar vara. Det var två föreläsare, en man, Allan Waller, som varit innehavare av ett spinneri i många år och dessutom varit intresserad av ull, vilket gjort att han hade enorma kunskaper och var en duktig föreläsare dessutom. Den andra föreläsaren var en kvinna, också mycket kunnig i ämnet. Hon hade arbetat med ull  på många olika sätt, bl a tovning och tillverkat många vackra saker, som hon hade med sig och visade. Hennes namn har jag glömt. Jag tycker att jag lärde mig mycket om ull, det är verkligen, som det mesta, mycket mer omfattande än jag någonsin insett. Jag skulle vilja lära mig mycket mera när det gäller hantverk i ull och skinn t ex. Det blir svårt att hinna med förstås, jag borde ha börjat tidigare.

Det senaste jag kommit på är att jag skulle vilja ha en vit Åsentacka för att även få vit ull. Är det någon, som har en till salu så hör gärna av er. Jag har ju två vita tackor men det är Gotlandsfår (med inslag av finull sedan långt tillbaka, därifrån kommer den vita färgen) och deras ull är inte lika bra till tovning. Finullens egenskaper är borta hos dem, bara färgen är kvar.

Nu har jag fått en del jobb i julhelgen men det är svårt när man är ensam och har djur. Det känns lite fånigt, jag har ju inte skaffat hundar, får och katter för att de ska vara ensamma och klara sig själva eller vara hos någon annan men det är ekonomiskt nödvändigt. Jag har en väninna i Örebro, som brukar ha hundarna. Hon ska läggas in för operation nu och kommer att vara konvalescent i tre månader. Hon har samma problem som jag med hundvakt och ekonomi. Är man ensamstående pensionär så behöver man ha lite extrainkomster. Har man får också så behöver man mycket extra.

Vi har vallat rätt mycket nu och Tassa sköter sig bra (och jag också för det mesta). Det är bara när jag tappar fokus som Tassa gör någon liten rusning. Märkligt så koncentrerad man måste vara hela tiden. Det är skönt att hon är taggad hela tiden. Hon höll på att tappa sugen ett tag när fåren var jobbiga. Även då var det jag som egentligen var skuld till hennes tappade sug. Jag blev ofta irriterad på henne och då vimsade hon bara.

Förra veckan hämtade jag fårkorv som Åkes slakteri har tillverkat åt mig. Den är jättegod. Jag har delat ut småbitar till mina grannar och alla har berömt den och sagt: "Jättegod, jag vill köpa men har inte pengar med mig nu". "Titta in eller ring så kommer jag" säger jag och de flesta har inte hört av sig. Där sitter jag nu med en massa korv. Man ska nog inte försöka sälja till grannar har jag förstått. Jag har ju inte jobbat så mycket, annars tror jag det hade gått bättre att bli av med den där. Nu ligger den i frysen. Jag kommer väl att ha fårkorv resten av livet.

Jag skulle ha gnällt lite över vädret också men jag orkar inte nu. I dag har jag varit i kyrkan, det är alltid så fint Första Advent och alla fina psalmer, som sjungs då. Jag var t o m med och drack kyrkkaffe. Det är också gemytligt och trevligt. Ramsberg har en mycket vacker och pampig kyrka, som minner om ortens storhetstid en gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback