Ekonomi är inte min starka sida

Det är allt tur att jag har ett litet mått av, just tur, ibland. I förrgår var jag med bilen på service - 2000:-. Igår var jag och fick nya vinterdäck - 3 500:-. Innan var jag hos tandläkaren, skulle jag kosta på de två tänder, som gamla lagningar gått sönder på, skulle det kosta 10 000:-. Dä gnällde jag: "Nej". Det fanns ett billigare alternativ, sämre förstås, bara kladda på lite plast. Då skulle det "bara" bli 1 600:-. Den gången kostade det 600:- för undersökningen. Det var ju bra att få alternativet med tiotusen först, då verkade ju det andra riktigt billigt. Igår fick jag pellets, 7 200:-. Snart måste jag göra mig av med fåren, jag har inte råd att ha dem kvar. Allt som jag tjänar extra går till fåren. Dessutom ; flera gånger när de ringt om jobb så har jag inte kunnat ta det för jag hade något annat inbokat.

Så har jag haft mina besparingar, 9000:-, på ett aktiefondkonto, inte mycket men en buffert, som skulle vara tryggt enligt banken (det var ju några år sedan, det kanske var tryggt då). Nu var det nere i 8300:-. Då sålde jag rubbet och förde över till ett vanligt sparkonto. Genast kom ett meddelande: "Du har sålt hela ditt innehav. Detta förlorar du 600:- på". Alltså har 1300:- bara försvunnit. Vart tar sådana pengar vägen? Jag borde ju åtminstone få ha något roligt för dem. Jävla Tjyvsamhälle. Man blir skinnad, rånad, överallt. Banken är värst.

Igår hade vi tovningscirkel, som vi ska ha varje torsdag. Jag kardade lite av min ull från åsenfåren. Den känns härlig att karda. Trots att jag började med en fäll med ull från klippningen i våras (vårullen är sämre än höstullen, dessutom är det mera skräp i den) kändes den jättefin. Den var väldigt mjuk och fin och när den var kardad var den så glansig, jättefin. Jag önskar att jag var duktig att tova så jag kunde göra något fint av den. Men man blir ju inte duktig på en gång, det gäller att hålla på och träna mycket så kanske man kan bli duktig. Tänkte jag skulle försöka göra lite tomtar och troll. Och tofflor och vantar.

Britt och jag ska göra sällskap till Tranås med skinn på tisdag. Det är en bit att åka men skinn är tunga så frakten blir dyr om man skickar dem. Det är ju roligt att komma ut lite också. Man kan passa på och se sig omkring på skinnberederiet. Ibland har de dåliga skinn som säljs billigt och som duger att sitta på i bilen t ex.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback