Poliskontroll

Jag är lite omskakad. Jag blev stoppad av polisen när jag åkte hem från lagården. Jag brukar tänka att "det finns inga poliser här i Ramsberg men jag kan ju krocka eller...." och så tar jag på mig bältet. Idag lämnade jag tidningar vid affären, återvinning, och tog sen inte på mig bältet. När jag stannade sade polisen: "Vi kollar körkort och nykterhet idag". Inte hade jag något körkort med mig. Jag tänkte på efteråt att jag har haft körkort i 51 år. Polisen såg ut att vara runt 45. Jag fick ju blåsa - utan att behöva bli orolig. När han stod där fick han syn på mitt framdäck som är mycket dåligt. Jag som skriver om "min vanliga otur", ibland har jag TUR. Jag besiktade bilden i onsdags. De anmärkte på däcket men det var precis så att det gick igenom. Det talade jag om. Och att jag skulle köpa och sätta på vinterdäck i morgon. Och att jag inte brukade ta med plånbok/körkort till lagården. Egentligen spelar ju inte det någon roll, man ska ha det med sig när man kör och det kostar 500:- att inte ha det med. Han sparade 500:- åt mig. Bältet sade han ingenting om. Visst kan man ha tur ibland?

När vi var hos fåren vallade jag en stund. Mina får är inte invallade och det är inte lätt att valla på dem. Rännan fick vi inte in dem i. Delning fungerade inte alls. Däremot går fösningen jättebra. Det jag ska jobba på i fortsättningen är lydnaden. Det är nog viktigare än något annat.

De vuxna fåren, som ska betäckas håller fortfarande på och skriker efter sina lamm. Baggen bryr de sig inte alls om. Jag vet inte hur intresserad han är heller. Det kanske inte blir något alls av den där betäckningen. Men det är väl inte någon katastrof det heller. Det kanske är svårt att ta en bagge ur den egna gruppen, som de sett födas och växa upp. Jag vet inte riktigt men jag tycker att det borde fungera. Det händer ju att det blir tjyvbetäckningar ibland. Jag borde förstås ha skilt av tacklammen samtidigt med bagglammen. Problemet var att jag inte hade någonstans att göra av dem då.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Vilken tur du har! :-) Synd att det inte var tävling idag, förutom en bra hund behöver man lite tur också när man tävlar vallning. Det hade nog gått riktigt bra ;-)

Oroa dig inte för fåren, de kommer nog att ta emot baggen... Jag har aldrig hört talas om får som inte brunstar så det ordnar sig nog.

Postat av: Heléne

Köpte du inte någon lott? På en sådan turdag hade du säkert vunnit. Men det är klart, plånboken låg ju hemma ;-) Ha det bra och på med bältet i fortsättningen. Vi vill inte att du förolyckas.

2008-11-03 @ 08:53:46
URL: http://elgemyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback