Malteserkors och andra tråkigheter.

Nu är jag lite sur igen. När jag anmäler mig till en tävling och betalar avgiften så vill jag veta vilka moment som ingår i tävlingen. Jag vet att många tycker att man ska kunna innan man ger sig ut och tävlar men jag håller förstås inte med. Hur ska man då få erfarenhet och rutin om man redan måste vara fullärd när man börjar. Jag vet ju att många är duktiga när de börjar tävla. Jag tror knappt att någon är SÅ DÅLIG som jag men det är väl skönt att veta att det finns någon med som blir sist?

Nåja, skit samma, jag SKA lära mig Malteserkors. Så får det bli. Jag är inte i grunden sur, det kommer bara när jag tänker på det. Det är nog slakten imorgon som påverkar mig. Det ska bli skönt när den är över. Det skulle bli regn senare idag,än har det inte kommit, hoppas verkligen att det inte regnar i morgon, då blir det ju ännu värre. Det är sådant som jag inte kan påverka.

Älgjakten - värre än slakten. Älgarna är inte födda för att bli mat åt oss människor som husdjuren. Kungen gör uttalanden i samklang med Jägarförbundet och tycker man borde börja jaga varg. Själv brakar han ut i skogen och tar bort ett tjugotal älgar (eller fler) bara för sitt nöjes skull. Klart det blir problem med varg när de inte får sin rättmätiga del av maten i skogen. De tvingas ju ut och äta får. Både älg och varg fanns här före oss och bör få vara kvar. Vad skulle det vara hos människan som gör henne lämplig att besluta om vad/vilka som bör få finnas kvar eller inte?

Gail har hört mitt nödrop och har lovat att hjälpa mig. Kan jag inte lära mig med hennes hjälp så kan jag nog inte lära mig. Då är det bara att sluta tävla - innan jag ens har börjat (haha). Det är inte riktigt så som Ewa säger, det är inte lika lätt med ränna/malteser"ränna" som med fålla. Jag vet inte riktigt varför men jag vet att jag har svårare att få in fåren i en ränna. T o m "tratt" är svårare att få in dem i hur det nu kan komma sig. Jag såg i Storvreta (tror jag det var) hur svårt många hade att få in fåren i ränna. Jag har ju också sett hur lekande lätt Ewa får in och igenom fåren i Malteserkors. Det måste vara något mystiskt där. Men jag ska försöka hitta det.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Jisses, malteserkorset hamnar på samma nivå som lammslakt och älgjakt och regn... Huga!

Malteserkors används som alternativ i IK-1 när fåren förmodas vara svåra att dela, inte för att ställa till jäke-lskap :-)

Visst kan det vara knöligt och tro mig, jag har nog misslyckats fler gånger än vad du har? Bråforsfåren har ju ingenting emot att gå in i graindar och fållor så jag tror inte att det kommer att bli så svårt. Med Gails hjälp kommer du att få toppenträning, jag tror att det låter lite annorlunda redan i början av nästa vecka ;-)

Ses i Bråfors!

Postat av: Alina

Nice blogg du har! Kul att läsa:)

2008-10-18 @ 20:42:28
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Ewa J

Jag bävar också för malteserkorset. Har tränat väldigt lite på den.Jag får inte till det,det slutar ofta med att jag undrar HUR GÖR JAG NU!

Det får bli hårdträning för min del.

Fick lite tips av Ewa ska prova det.

Vi ses i Bråfors.

2008-10-18 @ 23:16:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback