Träning är livet

Nu har det faktiskt blivit lite tränat. Igår var vi hos Britt tillsammans med Helen med Ella och Marie med Ally och tränade. Vi gjorde en del övningar som bestod av "riktigt" arbete. Vi flyttade några ungtackor till en hage en bit bort. Då passade vi också på och tränade lite fösning, hämt och annat värdefullt innan vi föste dem tillbaka. Det blev riktigt realistiskt. Sedan skilde vi av några tackor i hagen för att ha och jobba med. Jag lyckades misslyckas med både fålla och delning. Delningen gav jag upp rätt fort och fållan var omöjlig. Fåren hade bestämt sig, "inte in i den fållan". Jag hade tio tackor från början och det fungerade inte så vi skilde av fem st och då gick det bättre för de andra.

Idag har Tassa och jag varit hos Allers och tränat. Det gick bättre. Men inte från början. Jag hade hunnit glömma det jag lärde mig förra gången och blev (som vanligt) jättenervös. Jag hörde själv att jag fick den där "fyrkantiga" rösten. Gail hör den bra och påpekar när jag använder den. Då blir Tassa jätteförvirrad och bara springer. Yngve trodde att jag blev irriterad på honom så han och Margareta promenerade en stund så jag fick vara ensam.

Jag bestämde mig för att se till att bli lugn och då gick det genast bättre. Vi körde malteserkorset runt, runt flera varv. Till sist märkte jag att Tassa blev både trött och less på malteserkors. Hon gillar inte att tjata med något för länge då tröttnar hon. Vi föste lite istället och då fick hon nya krafter, det var roligare. Allers´ får är verkligen snabba och det passar Tassa bra, hon har ju svårt att få iväg tröga får, som inte går undan för henne. Peters får brukar dock gå bra, de är tröga men de går undan, då funkar det. Hon fick fösa fåren fram och tillbaka över diket och hon verkade tycka det var riktigt roligt. Hon gick bra trots att jag stod kvar. Fösningen börjar gå mycket bättre. Och malteserkorset gick riktigt bra till slut, de flesta gick igenom varje gång, ofta alla. Jag undrar om både får, hund och jag lärde oss hur det skulle vara???

Konstigt egentligen, jag märkte inte själv att jag var uppe i varv. Jag trodde jag var lugn. Det var när Yngve talade om vad han märkte, som jag insåg hur jag var. Då kunde jag höra hur jag lät också. Jag får verkligen vara uppmärksam på det där, öva på att ge akt på mig själv.

Ev kommer jag att åka dit och träna även på fredag om ingenting oförutsett inträffar. Jag har i varje fall inget inbokat. Det skulle vara om jag ska jobba. De ringde från Runnagården, när jag kom hem , och undrade om jag kunde jobba i natt. Jag var tvungen att tacka nej till det. Jag ska besikta bil och släpkärra i morgon kl 08.00 i Lindesberg. Släpkärran får jag körförbud på 1 nov om jag inte besiktar den i morgon och jag behöver den ganska ofta så jag kan inte jobba i natt. Egentligen kanske jag inte skulle jobba natt överhuvudtaget eftersom jag har så svårt att sova dagen efter. Jag är trött i två dagar efter en natts jobb.

Denna vecka ska jag dessutom försöka träna vallning så mycket som möjligt. Jag får träna på mina får om det inte blir aktuellt med någon annan plats. Tyvärr är det så blött i min hage just nu. Det klafsar om stövlarna överallt, när man går i hagen. Det regnar varje dag i Ramsberg. I regel kommer det någon skur även de dagar det är fint väder, mycket underligt. Jag kan inte minnas någon så blöt sommar och höst någon gång tidigare. När man går i skogen så porlar det och rinner i bäckar och vattendrag så man skulle kunna tro att det är vår.

Kommentarer
Postat av: gail

vad bra att det fungerar med korset, det är bara "röst träning" kvar. jag ska till yngve på lördag morgon och köra en sväng med mina hundar, vi ses på söndag

2008-10-29 @ 06:07:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback