Det känns tungt just nu

Tack och Lov, slakten är över. Det var ju första gången för mig. Man kanske blir mer hårdför när man har varit med några gånger. Jag grät en skvätt emellanåt men det gick i stort sett ganska bra. Utom mitt onda knä förstås. Och rygg och höfter. Det är just när jag står mycket som jag får ont. Däremot kan jag gå en hel dag utan att få ont ( i knät får jag ont förstås, men för övrigt). Nu har jag tio lammskinn, som jag har saltat och ska skicka på beredning. Det är åtminstone lite kul. Men jag, som är så dålig att sälja, jag kommer förstås att samla på mig skinn och annat i massor.

Fåren verkar lite vilsna. De verkar inte reagera för spåren efter slakt, som att skygga för blodlukt eller liknande. Men jag tror att t ex baggen saknar sina baggkompisar. De tre tackorna som nu ska gå med baggen har just skilts från sina döttrqr och det skriks från båda håll. Tackorna bryr sig just inte om baggen, jag tror han känner sig lite övergiven. Han sprang fram till Tassa och sökte tröst när vi kom för att hämta in dem. Det är svårt att hålla tackorna och lammen isär nu, när jag inte kan fösa iväg dem till en hage långt bort. Nu är ungtackorna i en grupp för sig med bara en äldre tacka med sig (som ska lära dem hur man uppför sig). De ska utgöra vallgrupp.

Idag har Hustomten varit och byggt en box till i lagården. Det behövs kanske inte just nu men jag har flera gånger saknat någonstans att kunna placera en flock tillfälligt. Det fungerar bra med honom, förutom att han är duktig att snickra så har han egna får och vet hur får beter sig.

Nu har jag tappat intresset för delning men jag ska försöka att ändå göra en delning då och då så vi inte glömmer bort det helt. Tråkigt det där med Malteserkorset. Innan det kom till så tyckte jag det skulle bli roligt att tävla men nu ser jag inte alls fram mot det. Jag har svårt att tro att jag skulle kunna lära mig det på den här korta tiden. Även om jag kommer på hur jag kan styra hunden så kan jag ju inte träna hemma när jag inte har några grindar. Och - typiskt - jag fick påminnelse om besiktning idag (jag hade bett om påminnelse) det visade sig att det var just på onsdag eftermiddag, när jag ska få lektion i Malteserkors. Jag lyckades dock ändra tiden för besiktning, visserligen blev det den 29/10 (släpkärran måste besiktas före 1 nov) och naturligtvis kl 08.00 i Lindesberg. Jag gillar inte tidiga morgnar, jag stiger upp tidigt men jag vill ta det lugnt på morgonen. Men huvudsaken var att det inte inkräktade på vallträningen den här gången.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Hustomte verkar ett bra alternativ. Var hittar man dessa?? Du ska se att det ordnar sig med korset. Kanske du rent av förvånar dig själv. Skulle inte bli förvånad. Var själv lite sugen på att köra men tycker att vi är för otränade. (Med vi menar jag främst mig själv. Visst är det konstigt att man går så in för att träna hunden att man glömmer av att träna sig själv och jag tycker det är både orättvist och oansvarigt att ställa tävlingstrycket på hunden och själv inte ha en susning om hur. Sån är jag!) Lycka till i alla fall! Vi håller tummarna!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback