Vilken härlig dag

Vilken härlig dag jag haft idag. Jag har fått hjälp av Gail med Malteserkorset. Det var nog bara Ewa, som trodde att jag skulle skriva annorlunda när jag haft lektion. När jag har skrivit om malteserkorset tidigare har det varit nattsvart. Nu var det i ärlighetens namn inte Malteserkorset, som var så underbart utan det var allt runt omkring.

Jag åkte hem till Gail. Eftersom hon inte är riktigt klar med allt och inte hunnit få hem sina får, så hade hon bokat tid hps familjer Aller. (Jag tänkte skriva hos Allers men tänkte att det kunde missförstås). Veckotidningar är jag inte mycket för). Det är otroligt vilka vackra platser det finns att bo på. Gail har en jättefin liten stuga (och en lika fin hundgård kan man säga), som låg på en väldigt naturskön plats. Margareta och Yngve har också en jättefin stuga, eller villa, (lite större, de är ju två), som ligger på en formligen andlöst vacker plats. Dessutom har de en fantastisk fårhage med många möjligheter. Den ligger otroligt vackert vid sjön. Dessutom går ett rätt djupt dike rakt genom hagen och där, berättade Margareta, brukar de valla fåren över diket (det är inte djupt med vatten, liknar mer en ravin) och det är inga problem, fåren är vana.

Gail försökte göra ett hämt med sin unga hund Nap rakt över diket. Han gjorde dock bedömningen att det skulle vara omöjligt att få över fåren där så han struntade i att försöka. Gail har ju en viss vana sedan förra stället hon bodde på, att lära sina hundar göra svåra saker, så jag förstår att hon har snart lärt Nap att klara det där.

Nu till träningen. Malteserkorset var inte roligare än förut men jag lyckades så småningom få¨igenom fåren. Några gånger gick alla igenom första rännan och de flesta genom nästa. Men jag insåg att DET GÅR att lära sig och få det att fungera då och då. Jag vet ändå inte vad man "ska ha det till" i arbetet med fåren. Och det kräver mycket träning. Vi var överens om att fåren bör komma i en viss fart, inte för sakta och inte för fort. Hunden måste också ha rätt hastighet. När fåren ska gå till nästa ränna bör de inte gå för nära korset. Det där kan inte jag lära mig teoretiskt, det måste jag träna in. Jag var tvungen att ta tid på mig för att få det att stämma i huvet.

Jag upptäckte att Tassa och jag har en telepatisk kontakt. Jag ska nog sluta valla och börja tala med hundar. Jag märkte att när jag tyckte att hon skulle gå visst långt så gick hon precis så långt som jag tyckte hon skulle göra och det blev för långt och fåren gled iväg. Det hände flera gånger. När jag lärt mig så stannade hon rätt och fåren gick in. Och det utan att jag gav henne något mer kommando, jag bara "startade" henne. Det visar bara på hur känsliga hundar är för kroppsspråk men eftersom man inte är van att använda det så känns sådant där nästan skrämmande.

Vi föste lite grann också. Det gick bra. Däremot har vi inte tränat hämt på länge. Vi gjorde ett och det blev väldigt vingligt. Det behöver vi träna. Det hade kanske också en viss betydelse att malteserkorset stod mitt i vägen för framdrivningen.
Allers´ får var jättesnabba. De höll ihop bra och tog styrning lätt, väldigt bra får. Det kändes riktigt bra efter mina får, som varit så jobbiga att flytta. Nu har jag ju skilt av tackorna, som ska betäckas så det är en liten fin grupp med ungtackor, det kommer att bli mycket bättre.

Jag har visserligen åtta trägrindar men använder två av dem så jag kan inte sätta upp något malteserkors. Jag ska istället sätta upp en ränna. Där kan jag köra fåren fram och tillbaka.

När vi vallat så åtminstone jag var helt slut, bjöd Allers (inte tidningen) på fika och goda bullar från ett lokalt bageri. Gail hade sitt barnbarn, David, med sig. Han är väldigt duktig och tålmodig, klarar av att vänta. Duktig kille. Och trevlig. Han klämde fingrarna och då var han lite ledsen och grät tyst en stund men var snart glad igen.

Tassa är fortfarande "taggad" och verkar tycka det är roligt att valla. Det har säkert en viss betydelse att matte tycker det är kul, hon blir lite vänligare då. Det är roligt och Tassa försöker på alla sätt att vara till lags.

Kommentarer
Postat av: gail

ingenting är omöjligt som du vet mona :0)malteserkorset kommer att vara "a piece of cake" för dig

när jag skickade nap på ett hämt var det meningen att han INTE skulle tar djuren till mig. jag ville bara göra en vänster utgång med kort framdrivning, han gjorde precis som jag ville. det var onödigt att driva fåren över diket eftersom det var upptaget jag behövde träna och fåren hade gått ett tag med våra hundar

2008-10-23 @ 18:08:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback