Trist att det bara regnar

Regn, regn, fy vad jag är trött på detta regnande. Inte ens torrperioden, som man fick på många andra platser, fick vi vara med på. Kanske det har varit ett par veckor med "vackert" väder. Det blir ju så oerhört varmt då så det är inte heller riktigt vackert. Jag har aldrig klagat på vädret förr men nu är det viktigare för mig när jag har djur. Jag skulle flytta mina baggar i måndags men "fegade ur" och började tvivla på att jag skulle klara det ensam. Det kan vara lite besvärligt att få upp dem på vagnen, vänder en så vänder alla, och det är bra om någon är med och håller emot. Likaså när de ska ut i hagen, det finns en risk att någon springer bredvid och tar de andra med sig ut på byn. Men jag bör ju ändå försöka. Det brukar gå bra om jag tar det lugnt. Jag tror det berodde mycket på att jag var så trött i måndags efter allt jobbande. jag kände mig helt slut då.

Nu har jag vilat mig och tänkte att jag skulle ta den där flytten idag och då spöregnar det. Om det blir ett mera måttligt regnande så gör jag det nog ändå. Jag behöver deras hage vid lagården när de andra ska klippas. Jag vill kunna ta in dem om det blir dåligt väder när de är klippta och förresten även de första nätterna när de är nyklippta. Kalle Hammarberg pratade mycket om klippningen när han gjorde vet.besök förra året. Han menade att fr a Åsenfåren har lätt för att frysa eftersom de har små kroppar, så det har jag kommit ihåg och daltat med dem. De har väldigt tjock päls nu, mycket tjockare än Gotlandsfåren. Jag har funderat på att låta bli att klippa dem, som ska bli valltackor men då får de väl så förfärligt tovig päls. Jag minns hur baggen såg ut förra året, pälsen full med skräp. Ändå har jag tänkt att låta baggen vara oklippt i år. Kanske jag kan klippa honom själv senare. De ska klippas den 8 sept, det är väl tidigt, skapar problem, men jag får rätta mig efter klipparen.

Tassa har fått "mota " lite på alla fåren varje dag. Det har gjort henne riktigt taggad nu och det börjar gå bra för henne att få iväg dem. T o m baggarna går undan riktigt bra nu. Hon blir lite tuffare när det har gått bra ett tag och vågar "säga ifrån" om de konstrar. Jag tycker det är märkligt med Tassa, hon har aldrig varit rädd för tackorna, hon står kvar, går inte undan men gör sällan utfall och biter aldrig. Hon behöver absolut bli tuffare.

Jag börjar komma ifatt med trädgården, har ansat lite och jag har plockat lite kantareller och även kokat lite äppelmos. Det är bara städningen som fortfarande ligger efter. Det är tråkigast, kanske är det därför det inte blir gjort. Jag kommer att få gäster längre fram, då måste det vara lite städat. Så det blir väl bara att tvinga sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback