Lamningens vedermödor

Jag tror att jag måste flytta in i lagården och stanna där. Jag har blivit riktigt nojig, igår fick en tacka två lamm och idag fick en annan tacka två lamm. Det går ganska bra medan jag är kvar men så fort jag kommer hem börjar jag oroa mig för att det ska bli som med tackan som dog - att det kommer ett döfött lamm efter 12 timmar, som blir svårt att få ut. Det finns väl ingen egentlig anledning att oroa sig just för det men jag oroar mig gärna...... Nu är det bara två tackor kvar att lamma (eller tre). Tretton lamm har jag fått nu. Jag skickade efter 17 märken så om de kvarvarande (två) får två lamm var blri det precis. Får även "gammeltackan" lamm så fattas det.

Tackan igår hade fattat ett riktigt beslut och sökt skugga. Hon födde på betonggolvet vid ingången till lagården. Det gjorde hon innan jag kom dit, inte så långt före men ändå hade bagglammet blivit kall. Ingen hade ätit. Jag hann precis få in tacka och lamm i en box innan hela horden kom skrikande och räknade med kraftfoder, när de såg att jag var där. Tackan hade inte fyllt i juvret och var svårmjölkad så jag lyckades inte få ut något. Jag vände mig till Britt som vanligt. Hon hade en tacka som just lammat och mjölkade ut lite råmjölk som jag kunde hämta. Bsgglammet fick råmjölken med sond, han var ganska svag, och piggnade till direkt. Så småningom kunde båda två äta och det blev lugnt.

Tackan, som fick lamm idag fick två tacklamm. De var pigga, hon var lättmjölkad och ungarna sökte efter mat så de fick äta nästan direkt. Tackan ville bara slicka lammen och ville inte gärna stå still så de fick äta. Jag stod och höll i henne en bra stund så ungarna fick äta. Sedan verkade det gå bättre, hon förstod väl att det var så det skulle vara.


De två tackorna var de, som en kvinna skulle köpa för att rädda dem från att slaktas. Hon har fortfarande inte hämtat dem men var där för att titta på de första två lammen när de andra föddes. Jag vet inte om det kunde motivera henne att hämta tackorna. De är ju korsning mellan gotlandsfår och åsenfår, så det är nog inte lätt att sälja dem till någon annan.

Det är ju typiskt, nu ringerr de hela tiden från Runnagården och vill att jag ska jobba och jag måste ju säga ifrån nu när jag har lamningarr och flasklamm som måste ha mat regelbundet. Jag har inte lyckats vänja in flasklammet på 3 måltider per dygn och inte heller att äta från lammbar. Jag orkar inte heller jobba eftersom jag inte sover så mycket. Dessutom måste jag göra i ordning hagar och stängsel. Jag hoppas ju på värme så gräset börjar växa.

Någon vallträning har det tyvärr inte blivit heller. Tassa vill inte gå i närheten av tackorna nu när de har lamm. Hon förstår nog inte att inte alla har lamm. Ett lamm smet ut igår och när jag ropade på Tassa sprang hon och satte sig i bilen. Hon tycker verkligen inte om lamm. Hustomten ska sätta upp ett vindskydd i en hage på tisdag (eventuellt) och sedan kan jag placera ungtackorna (som inte har några lamm) där genast. Tyvärr ser det ut som om deras barnjungfru har gått och blivit med barn (när två bagglamm smet in i hagen) men hon får nog följa med dem dit ändå. Där kan jag valla sedan och jungfrun får väl vila i vindskyddet när de unga tränar. Jag hoppas verkligen att inte någon av ungflickorna är med barn också men det är ingenting som tyder på att det skulle vara så.


Kommentarer
Postat av: gail

hej mona, det var inte igår :0)

när gräset har växt upp till knän och alla har lammat kan du sätta igång med träning hemifrån. vi ses ute i vallhagen kanske

kram

gail

2009-04-20 @ 07:26:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback