Moses är frisk

Jag var till Örebro igår. Jag hämtade upp barnbarnet, Linn, i Lindesberg, där hon bor tillfälligt. Hon följde med till Örebro och följde också med tillbaka. Hon var hungrig så hon fick några bullar till frukost, lite pomme frites till lunch och så fick hon med sig lite färdiga köttbullar och potatis till middag. Vi var också och fikade på två ställen så hon fick lite ätbart i sig.

Anledningen till Örebroresan var veterinärbesök med Moses. Det visade sig att han svarat bra på sista antibiotikakuren och det fanns inga bakterier kvar. Det märks också på honom att han är pigg igen, som vanligt. Det är bara när vi går hem från morgonpromenaden, då går han 15 meter efter mig och Tassa, men så har han alltid gjort. Han trivs tydligen inte hemma, vill inte gå hem. Jag har oroat mig för cancer, jag har hört om många hundar som haft det och jag tänkte att kanske Moses också hade det. Skönt att han är frisk igen. Nu ska jag plocka ihop lite papper och skicka till försäkringsbolaget, få se om jag får något tillbaka.

Jag satte mig direkt vi kom hem och fixade alla papper, som mina baggköpare skulle ha när de kom och hämtade baggen Harry. Han fick heta "Dynamitharry" för han hade en svart mask kring ögonen när han föddes och såg ut som en bandit. Den var helt försvunnen nu så det blev bara Harry. Han var så lugn och fin. Mannen bar honom ut till bilen, där de bäddat med halm och lite kvistar åt honom. Men sedan bräkte han lite när han blev instängd där. Det var nära att vi hade glömt att jag skulle ha pengar för honom. Det är väldigt mycket papper som ska vara, genbanksintyg, härstamningsbevis, transportdokument, MaediVisna-intyg, kvitto. Det är minsann viktiga djur man handskas med. Hoppas nu att han gör bra ifrån sig. De hade hämtat en STOR bagge dagen innan, Harrys damer blir kanske avundsjuka. Harry var snygg, men ack så liten.

Idag ska jag åka och titta på en gotlandsbagge och kanske valla lite. Det ska bli väldigt spännande. Jag borde förstås ha köpt även Åsenbagge där, eftersom de har båda sorterna. Jag ville dock ha en bagge som var lite längre ifrån, jag vet nämligen att det har förekommit handel mellan detta ställe och det jag köpt mina åsendjur ifrån. Därför ska jag köpa en åsenbagge från Sala. Risken är förstås att det visar sig att det längre tillbaka finns släktskap även där. Så är det väl med Allmogefåren, de härstammar från några enstaka djur från början.

De senaste dagarna har de ringt varje dag från Runnagården och frågat om jag kunde komma och jobba. Det är inte roligt att säga ifrån, jag vet ju att längre fram i höst så sitter jag här och önskar att de ska ringa, när jag inte har något särskilt för mig men behöver pengar. Nu har jag i a f inte haft tid.

Jag var också och tittade på fåren, som jag lånat ut, igår. De var jättefina och lammen har växt och var nästan fullstora nu. Tackorna var lite tunna, de var ju ungtackor och fick vardera två lamm, båda två. Det är ju inte lätt för så unga mödrar. Jag såg att lammen diar fortfarande. Jag ska säga till dem att de kan ge tackorna lite havre. Jag vill ju inte "fluscha" dem så de får ännu fler lamm nästa år men de kan behöva lite extra. Det är ju den här årstiden de ska "äta upp sig" och få bra hull. 

Lilla bagglammet ska de kastrera. De hade försökt köra honom i bilen till veten, men han blev så desperat så de fick vända. Veten ska komma dit och först ge honom en stelkrampsspruta och sedan kastrera honom om en månad. Det kommer att kosta mycket pengar men de har blivit så fästa vid honom, hela familjen, så de står inte ut med tanken på att jag skulle slakta honom annars. För mig blir det förstås mera jobb och inga pengar men hans liv räddas. Tacklammen ska jag sälja, vilket de också har svårt att acceptera, och de har redan börjat gruva sig för vad som händer om tackorna får flera bagglamm nästa år. De ska nämligen ha tackorna tillbaka även nästa år, jag har förklarat att jag slaktar dem om de inte ska ha dem. Jag försöker ju minska ner hela tiden men än har inte min flock blivit mindre. Tvärt om tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback