Får får får?

Just nu känns det tungt - igen. Det är stora problem med min yngste son. Jag känner att jag skulle vilja hjälpa honom men inser att jag inte kan göra det. Men emellanåt, periodvis blir det jobbigt, det är svårt att försöka få tankarna att syssla med något annat.

Fåren är dock ett glädjeämne. De har fått mycket tallgrenar av bonden, som jag hyr av, och man skulle kunna tro att de skulle tröttna på att barka tallgrenar och äta tallbarr - men inte. De jobbar frenetiskt med det, hela dagarna. På kort tid ligger grenarna där barkade och nakna. Bra för fåren, mineraler och vitaminer och sysselsättning. Nu börjar det bli lite nervöst inför lamning igen. Tackorna är tjocka och runda men det finns ingen tillstymmelse till juver ännu. Tidigast om en månad kan lamningen börja men troligen tar det minst 1,5 månader. Dags för selen. Fortfarande har jag inte bestämt mig beträffande kraftfoder men jag har köpt havre och ärter. Jag ska köpa betfor också sedan har jag det som behövs ett tag. De ska åtminstone få kraftfoder efter lamningen. Selen har jag också men jag är osäker på datummärkningen, måste fråga på Lantmännen om jag kan använda det. Det är ju jätteviktigt att det innehåller det som ska vara. I år har jag även djupfryst råmjölk ifall det behövs, det känns tryggt.

Sedan var det skinnen. De blev en besvikelse. Eftersom mina får är så "dyra" så hade jag hoppats att kunna sälja skinn och få in lite pengar men det blir nog svårt. Jag hade fem gotlandsskinn. Ett vitt, som blev jättefint, det är jag nöjd med. men de andra fyra. Jag hade två lamm- och två tackskinn, gotland, men det är faktiskt fyra lammskinn. Dessutom inte särskilt fina. Ett som möjligen kan gå an. Tackskinnen var väldigt fina när tackorna hade dem, Kalle Hammarberg, som var hos mig på introduktionsbesök beundrade just de två tackorna för deras fina skinn. Det var ändå på vintern. Slaktar´n var helt salig över det ena och konstaterade att det var det finaste skinn han sett i sitt liv, han talade om det på byn till och med. och de båda har ju sett en del fårskinn. Av de fyra var ett väldigt småkrulligt, jag har aldrig sett ett sådant. Ett var nästan svart, inget av mina lamm såg ut så. Det tredje hade stor lock, kan duga men inget speciellt.

Av Åsenskinnen hade de gjort mattskinn av alla och flera av dem var mycket hoptovade. Jag vet ju inte om de blivit bättre klippta men jag tror det. Nu får jag rea dem, kanske jag kan ta 500:- för dem. Jag kan inte sälja dem billigare, det kostar ju att bereda dem. Annars får jag använda dem åt hundarna att ligga på, då får de det skönt. Och fint.

Vallning är inte att tala om i den djupa snön. Vi skulle nog behöva valla lite nu både Tassa och jag. Det lär väl dröja ett tag innan all den här snön är borta. Det är i a f skönt att det snöat så lite på sista veckan så man åtminstone kan promenera.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Usch, vad ledsamheter det var här med både sonen och så skinnen på det...

Hade du begärt individmärkning på skinnen? Det låter ju faktiskt inte som du fått tillbaka dina... jag brukar begära 35 mm plädskinn och jag ser till att en öronbricka sitter fast på skinnet och begär individmärkning och jag har aldrig haft några sådana problem.

Stod det tack- och lammskinn på orderbekräftelsen kan du väl ringa dem och fråga hur det kom sig att du fått tillbaka lammskinn.

Postat av: Mona

Det var nog mitt fel helt och hållet med skinnen. Ingenting av det där hade jag gjort. Det tar väl lite tid innan man lär sig. Jag borde ju ha frågat vilket som är bäst för Åsenskinn, nu vet jag till nästa gång.

2009-02-20 @ 14:52:33
Postat av: Heléne

Skickar en liten bloggkram.

Hoppas den kan trösta och värma lite.

2009-02-20 @ 16:00:34
URL: http://elgemyr.se
Postat av: Ewa igen

klart att det inte är ditt fel om de skickar fel skinn till dig! även om du inte begärt individmärkning så ska de ju hålla rätt på vilka som är dina. Kolla vad det stod på orderbekräftelsen och meddela dem att du är missnöjd.

2009-02-20 @ 16:02:47
Postat av: gail

ringa på en gång mona. när mina vita skinn kom tillbaka blå/grönaktiga ringde jag och fick rabatt. det hjälper inte att bli av med skinnen men lite kompensation är alltid bra. jag kommer aldrig mer att skicka till donnia, det kostar mer än vad det smakar

2009-02-20 @ 18:58:39
Postat av: Mona

Ja ni är så gulliga som tröstar och peppar, tack för det. Det är klart att det värmer. Jag ska ringa Donnia, var tvungen att samla mig först.

2009-02-20 @ 21:16:50
Postat av: Sandra, Beat & Jax

Hejsan!



Kul att hitta till en working kelpie sida! Jag samlar ihop lite länkar och har länkat till din sida! Jag hoppas det är ok!



Tråkit med skinnen!



Ha det FINT!



//Sandra

2009-02-23 @ 17:54:30
URL: http://guinnbeat.se
Postat av: Veronica & Basta

Visst är det konstigt att denna dära lamningen ser man både fram emot men samtidigt får man en nervös klump i magen och när man är mitt uppe i det så vill man bara att det ska vara färdigt.....Konstigt. Har jag fattat rätt att du också får åka en liten bit till ditt fårstall? Just vid lamningen så önskar man sig inget hellre än ett fårstall på tomten....särskilt klockan två på natten......

Kram på dig!

2009-02-24 @ 08:36:47
URL: http://www.svekhult.com/hundia

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback