Ull istället för dun

Nu springer nog min bagge omkring i fårhimlen och stångas med de andra baggarna. Han var så snäll och gullig - mot mig. Däremot var han inte snäll mot tackorna. Det var inte alla han stångade utan bara några speciella. En ungtacka, korsning, stångade han så fort hon kom i närheten och han jagade henne runt ibland. Det blev bara värre så till sist fick jag flytta henne och en annan korsningstacka, som han också stångade ibland, till valltackorna. Jag tyckte de såg riktigt lättade ut när de kom dit och fick lugn och ro. Man kan undra varför det blir så där. Jag förstår ju att han ansåg att han hade en anledning att stånga tackorna. Ibland var det nog bara att de inte var tillmötesgående. Jag såg ju hur han fjäskade för dem men eftersom de redan var dräktiga så reagerade de inte. Det gjorde honom säkert frustrerad. Nu är han i alla fall borta och jag kommer att sakna honom. När fåren gick ut stannade han alltid och ville bli klappad en stund innan han fortsatte ut. Han var också den, som alltid kom först fram till mig.

Vallningen här ligger tyvärr helt nere just nu. Jag har inte ens vågat ta ut fåren på vägen eftersom man börjat köra timmer igen och de kommer med fart. Jag går för det mesta med hundarna på en skogsväg, som min hyresvärd brukar ploga. Den är dock inte så bra för fåren, de sätter sådan fart hemåt och då måste de ut på vägen för att komma in och då är jag i regel långt efter. Det får väl vara med vallning nu tills snön försvunnit. All den här snön var ganska onödig tycker jag. Den kunde ha kommit tidigare och istället börja gå bort nu. Jag skulle gärna vilja köpa en snöskooter men tyvärr har jag inte råd. Det skulle annars vara enda sättet att stå ut med all snö.

I helgen som var hade vi "Vinterspår" och Ramsberg levde upp ett par dagar. Det är olika konsthantverkare och konstnärer, som ställer ut sina alster. Jag blir riktigt avundsjuk när jag ser hur vackra folk gör. Jag tror det finns ovanligt många duktiga hantverkare och konstnärer i Ramsberg. Det är mycket, som jag skulle vilja lära mig att göra men eftersom jag knappast hinner bli duktig, det tar ju lång tid, och inte riktigt kan bestämma mig för vad jag ska satsa på så får det nog vara helt. Jag tovar lite, det kan jag ju göra, jag har ju materialet och behöver inte köpa. Vissa saker kostar rätt mycket, en kvinna som gjorde pärlbroderier berättade att pärlorna var ganska dyra. Det tog lång tid att sy en tavla eller duk och hon kan ju inte ta något betalt för sitt arbete, hon får vara glad om hon får betalt för materialet.

En annan sak. Varför är det ingen, som marknadsför ull istället för dun? Ull har en fantastisk förmåga att hålla värmen och suga upp väta utan att förlora värmeförmågan. Det är ju allmänt känt att ulltäcke är skönare än duntäcke eftersom man aldrig känner sig svettig under ett ulltäcke som man gör med dun. Det borde väl vara fullt möjligt att stoppa t ex jackor med ull istället för dun. Det är säkert bara att ingen tänkt på det.

Kommentarer
Postat av: gail

vi ses på lördag kanske

2009-02-12 @ 17:24:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback