Rävskabb eller....?

Nu är hundarna och den ena katten vaccinerade. Dessutom pratade jag med veten om Tassas märke på sidan och att båda hundarna fäller hår och kliar sig en del. Automatiskt så får man då Stronghold mot Rävskabb. Just för att det är så enkelt att bli av med. Jag glömde fråga hur lätt rävskabb smittar. Jag var ju hos Gail nyligen. Tassa var inte nära någon annan än Don, honom fjäskade hon lite för men jag tror knappast att några skabb hann hoppa över till honom.

Det finns ju ingen anledning till oro eftersom det faktiskt är lätt att bli av med rävskabb. Man droppar bara lite i nacken vid två tillfällen. Nackdelen är väl att det är dyrt. Det är ju så löjligt att det bara finns förpackningar med tre doser så man måste köpa två förpackningar fast man bara behöver fyra doser. Det blir ju över till en hund till och gick på över 600:-.Britt berättade att hon just kommit på i julhelgen att hennes hundar hade fått rävskabb så mina kan ha fått det när de var där. De kan också ha fått det i skogen, de är ofta där. Förr måste man väl sanera hela huset när man behandlat för rävskabb men det behöver man inte nu. Veten förklarade att skabben inte kan leva utanför hunden så det behövs inte. Hoppas att det är rävskabb och inte Demodex eller något annat.
Katten blir nog lite rädd av att vara i bur och att åka bil för han bajsar alltid i buren på hemvägen och sedan jamar han hela tiden.

Vi var faktiskt ute och tränade en liten stund även i går. Det är så skönt att fåren har skärpt sig och slutat tjafsa. De går undan utan vidare nu och uppför sig riktigt fint. Småflickorna försöker stampa lite när Tassa är en bit ifrån dem men när hon kommer nära går de. Idag fick fåren vara inne. De bara står där när det är så här kallt. Annars går de omkring och plockar, hittar väl något strå ibland antar jag. Jag var till Örebro idag och då vet jag aldrig säkert när jag kommer hem, då är det bättre fåren stannar inne och äter ordentligt. De får hö i ligghallen men de äter bara en stund sedan går de ut och går inte in igen förrän det är dags att komma in i lagården. De går alltså genom ligghallen när de ska ut och in. Jag vet inte varför de inte går in där igen, de vill kanske vara ute i det fria så de ser om vargen kommer.......

Jag blir lite nedstämd när det blir så här kallt. Visserligen fryser jag inte, jag kan ju klä mig, men det blir så jobbigt med vattnet som fryser direkt och måste tinas upp (i lagården alltså). Men snart är det vår och varmt och skönt, då glömmer man allt fruset vatten.

Kommentarer
Postat av: gail

vi kliar ingenting här borta :0)

2009-01-16 @ 19:32:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback