Det är mycket på hösten

I morgon kommer de, som jag ska byta bagge med och lämnar baggen, som jag ska ha och hämtar den som de ska ha från mig. Jag vill ju inte ha för tidig lamning så jag har räknat ut att baggen, som kommer i morgon, får vara hos "ungtackorna", de som jag inte lät betäcka förra året. Han får bara gå dit för att inte behöva vara ensam. Sedan ska jag hämta gotlandsbaggen och stänga in de två baggarna i en trång box. Jag hoppas de kan hålla sams för sedan hade jag tänkt släppa ut dessa två för att gå tillsammans i en hage tills det är dags för betäckning. Det blir efter slakten.

Inte lätt att hinna blogga. Jag jobbade hela helgen, fredag-måndag. Eftersom det är långa skift så räcker fyra dagar till en hel arbetsvecka, 40 timmar. Restid tillkommer. Efter det är jag ganska trött. Jag har en del att göra med fåren nu. Jag har försökt få ordning i lagården. All ströbädd är inte ute än och jag vet inte om Hustomten tänker göra klart. Han blev sur sist han var där för han tyckte det gick dåligt. Mycket gick sönder i lagården, både av det, som han satt upp och gammal inredning. Det har jag försökt ordna till nu men det är tungt. Och det är mycket trasigt virke som jag måste få ut. Usch vilket slit. Jag har ju skrivit det förr: sådana gånger önskar jag att jag var två. Annars är jag mycket nöjd med att vara ensam. Jag gillar att få rå mig själv och göra som jag vill.

Jag har funderingar på att stänga ett fält med återväxt och gott om bete för tackorna. Problemet är att de har en bra hage nu, med bra skydd för regn och sol. Där jag tänkte placera dem finns det inte mycket till skydd men där har de bra bete och är närmare lagården och det är bara att valla hem dem när det är dags för klippning. Det är mycket nu med beten, fårklippning och slakt. Jag har också varit ute och plockat lite svamp och blåbär, som jag har tagit rätt på. Hallon plockar jag bara och äter direkt men Svarta Vinbär har jag kokat saft av. Jag brukar aldrig dricka saft men nu får jag väl göra det. I går kokade jag äppelmos till långt in på natten och ska fortsätta idag. Varje vinter har jag tänkt att jag ska tvätta fönstren medan det är varmt och klistra tätningslister så det inte blåser rakt in när det blir kallt. Men det är ju bra med luftväxling så det blir nog inget i år heller. När det blir kallt så vill jag inte hålla på och trassla med tätningslister, då är det bara att tvätta och igen med fönstret innan jag fryser ihjäl.

I helgen ska jag jobba igen. Det har på ett sätt varit bra att jobba så mycket. Jag har lärt känna patienterna ordentligt och då går det mycket lättare att jobba. I vanliga fall, när jag jobbar 1-2 dagar i veckan hinner jag bara försöka lära mig vad de heter och sedan kommer jag inte förrän nästa vecka, då kanske de t o m har flyttat till en annan avdelning eller åkt från Runnagården.

Det sämsta med jobbet är resorna. Jag har tyckt ibland tidigare att de varit jobbiga. Efter min älgkrock har jag funderat på att sluta jobba helt. Jag sitter på helspänn när jag kör hem på natten och bara stirrar efter djur. Sist jag jobbade var det två rävar som sprang över vägen framför bilen. På två olika platser. Rävar är ju inte så stora men det vore hemskt ändå att köra på en. Jag har ju sett många älgar och rådjur tidigare när jag kört hem på natten så jag vet att det finns gott om dem.
Synd att det ska vara så dyrt att ha får. Slutar jag med fåren så kan jag sluta jobba också. Men jag tycker att fåren är mycket roligare än att koka sylt och saft och sådant för att inte tala om att spela boule eller boccia. Jag tycker att alla sådana spel är dötrista, meningslösa.

Någon tid för vallträning har det inte blivit förstås. Det enda är att Tassa får hämta får ibland eller fösa dem en bit.

Kommentarer
Postat av: gail

jag håller med mona, resorna till och från jobbet är trista. många onödiga kilometrar

2009-09-02 @ 22:27:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback