Det viktigaste först

Hela sommaren har varit ganska stressig för mig. Jag har jobbat en del i Fagersta, som alkohol-/drogterapeut, vilket förstås är roligare än att jobba som behandlingsassistent på Runnagården, men också svårare. Jag är inte säker på att jag gör ett bra jobb, det var så längesedan jag jobbade så, men jag gör mitt bästa. Jag har även jobbat en del i Örebro och börjar känna mig rätt slut. Det har dessutom varit mycket jobb med fåren, dels därför att jag hade fått för många får dels därför att det var dåligt väder, först kallt och regnigt, vilket gjorde att det dröjde innan gräset började växa dels p g a att det var en period med stark värme och torka, vilket också gjorde att gräset växte dåligt. Jag blev tvungen att flytta fåren till ett annat bete i början av juli. Jag hade dåligt med stolpar och tråd, varför jag hela tiden fick flytta stängslet med jämna mellanrum, så de fick nytt bete. Jag köpte visserligen till mera, både stolpar och tråd, men det räckte inte ändå.

Fåren var roliga när jag ökade ut betet, de stod och väntade vid staketet där jag häll på och flyttade tråd, och skrek i högan sky. När det till sist var klart och de fick komma in på det nya rusade de in och började beta för fullt och inte ett ljud hördes längre. Det var en skön känsla. Då visste jag att de hade bete några dagar. Det har ju regnat under tiden så gräset har växt upp igen och de hade gott om mat när de flyttade tillbaka till sitt första sommarbete igen den 3 aug. Där har jag bättre stängsel, ifall vargen kommer, så det känns lite tryggare men det är klart att vargen kan säkert ta sig in där också. Bagglammen är också flyttade till "sitt" bete. De blev nästan för gamla, hoppas bara att de inte hunnit göra några lamm.

Jag har sålt rätt många får som livdjur för att få en bättre arbetssituation. Jag kommer dock att ha 11 tackor ändå, som ska lamma. Jag skulle behöva sälja flera men nu har jag svårt att skiljas från flera. Jag har också tänkt att spara några bagglamm, åtminstone till våren och försöka sälja dem då till avel. Men det är ju ett problem var jag ska ha dem också. De som jag sålt till har i alla fall verkat jättetrevliga och djurvänner, så jag är säker på att fåren fått det bra.

Detta med fåren har gjort att det har blivit riktigt jobbigt. Förra veckan jobbade jag t ex i Fagersta hela veckan, Örebro hela helgen och därefter Fagersta igen denna vecka. Det har blivit riktigt stressigt just det som sådana som jag absolut inte ska ha. Denna helg är jag ledig men då ska jag åka till Örebro där AA har landsmöte. Jag skulle förstås också vilja åka till Working Kelpie-Mästerskapet och även till Larsmässan i Järnboås men jag måste vila en dag så det får vara. Jag tycker ju egentligen att det är roligt att jobba och jag har inte svårt att komma upp på morgonen. Dock vill jag kunna ta det lugnt på morgonen och inte behöva stressa och ge mig iväg direkt. Jag tycker också det är jobbigt att sitta och köra bil flera timmar om dagen för att komma till och ifrån jobbet.

Nu gäller det bara att gilla läget och försöka stå ut. Jag kommer att få betala mera för hö i vinter så det gäller att jobba och dra in pengar.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Men Mona! så där kan du ju inte ha det i längden. Om du måste jobba så mycket borde du dra ner på fåren. Ville du köpa hö av min granne? Han har småbuntar som väger ca 13 kg och de kostar 20 kr styck

Postat av: Ragnhild Larsson

Hej Mona! Vad du sliter, det är dyrt med djur, men kul. Jag saknade dig på Kelpiemästerskapet! Hälsningar från oss på Säby.

2010-09-16 @ 10:38:07
URL: http://sabynilsagard.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback