Våren är i antågande?

Nu är det snart helg igen, veckorna bara susar iväg. Det är bara våren, som låter vänta på sig. Förra helgen var jag på Föreningen Svenska Allmogefårs årsmöte. Det var väldigt roligt och givande att träffa så många hängivna entusiaster som dessa Allmogefårägare är. Det är just ingen i den föreningen som ägnar sig åt produktion, det är svårt att få detta fårägande att bära sig. De flesta har nog inte lika stora utgifter av det som jag har, eftersom jag inte har egen lagård och ingen egen mark. Jag måste köpa ALLT till fåren. Det finns flera som köper hö men de allra flesta har så de kan ta eget hö eller ensilage. Trots kostnader så är allmogefårens ägare förtjusta i sina får och känner sig nöjda med att de gör en insats genom att bevara utrotningshotade djur.

Elitlamm har förändrat fårägandet och flyttat in det i cyberrymden. Man kan hålla bra ordning på allt som händer med fåren genom att mata in uppgifter om dem i datorn. Jag vet inte vad jag skulle tycka om att ha flera hundra får att mata in uppgifter om men jag tror att jag skulle tycka det var väldigt bra. Det är ju inte så svårt att hålla kolla på ett tjugotal får men flera hundra, det måste ge ännu mer lättnad. Nu håller man också på och matar in extra uppgifter om allmogefåren för att få en bättre överblick över aveln, även längre tillbaka. På lördagseftermiddagen var det ett par, som redogjorde för en sammanställning av uppgifter om tre av raserna inom allmogefår, och det var mycket intressant. Meningen är att alla allmogefår ska in i datorn. Det tar tid eftersom det sker helt på idéell väg. Det finns inte ekonomiska möjligheter att betala någon för att göra det.

Söndagen kom en veterinär från Fårhälsovården och föreläste om fårhälsa i fyra timmar. Jag försöker hålla mig informerad i ämnet så det var inga direkta nyheter för mig men det är ändå bra att få en påminnelse om olika saker.

Vi hade bra inkvartering, bodde på samma ställe som föreläsningarna hölls på, bekvämt och bra. Tyvärr fick jag magsjuka på måndagen (eller matförgiftning). Jag vet inte vad det var. Jag hade jätteont i magen, mådde illa och har inte orkat någonting på hela veckan. Inte förrän i dag har jag börjat känna att jag är på väg att bli frisk, men jag är fortfarande svag och orkeslös. Orkar bara göra det nödvändigaste.

Nu börjar jag känna att lamningen är nära. Flera tackor är jättetjocka. De är inte klara att föda ännu men det kan inte vara så långt kvar. Jag har stängt in fyra förstagångslammare i en box eftersom de är lite tunna. Två ungtackor, som föddes förra året har bättre hull men den ena, en åsentacka, börjar också bli lite benig. Kanske får stänga in även henne bland de andra. De som står inne får inte följa med när de andra går ut. Det är så jobbigt att skilja dem åt så de får vara kvar inne. De behöver ju också vara lite mera stilla för att gå upp i vikt men de blir väldigt besvikna när de inte får följa med ut. Jag har ju en hage där de skulle kunna vara men det är så mycket snö där så det går inte att ta sig dit.

Jag tvättade min mobiltelefon i maskin i måndags. I går när jag var i Lindesberg så köpte jag en ny. Hade tänkt köpa en billig, enkel telefon som man bara kunde ringa på. Jag borde nog ha rskickat efter en för jag vet ju hur jag är. Jag fastnar för det där med bra kamera. Köpte en telefon för 3 000:-. Jag har ju inga pengar så det blev avbetalning och bundet abonnemang, får väl betala på den telefonen så länge jag lever. Inte förstår jag mig på telefonen heller, kunde knappast svara på den igår när det ringde. Sorgligt att man är som man är.


Kommentarer
Postat av: gail

haha, jag känner igen det där med inköp av elektriska "prylar" jag borde har varit miljonär, jag skulle kunna köpa hur många olika el prylar som helst.

hoppas att du är bättre i magen

2010-03-06 @ 08:54:31
Postat av: Heléne o Lexa

Hej Mona!

Jag tvättade också min mobil i tvättmaskinen.

Rekomenderade alla som läste min blogg att inte gjöra detsamma. Synd att du inte läste det, (fniss)

Själv valde jag också en något dyrare. Rosa! Det var rosabandet vecka just då och det kändes bra att en del av kostnaden gick just dit. Många jag jobbar med har också haft magsjukeliknande besvär. Hoppas du är pigg och kry nu. Själv väntar jag också på att tackorna ska påvisa dräktighet eller lammning. Men inget!, kanske väntar jag förgäves. De har visserligen svällt en aning i ljuvren men inte mycket och spenarna är rätt stora. Tycker det är svårt att se vad som är och vad man vill att det är. Kontrar Ewa S med frågor hela tiden. Snart "kräks" hon väl på mig. Men, är man oerfaren så är man. Tiden har i alla fall gått ut från det att jag släppte in baggen. Han gick med dem i nästan 8 veckor så när och om betackning skedde vet jag inte 100. Nu hoppas jag att våren är i antågande. Är så trött på snö och kyla. Tror det blir en kladdig vår. Inget jag ser fram emot heller.

Nej, strålande sol, 20-25 grader varmt och torrt gräs mellan tårna, det är min melodi.

Sköt om dig

2010-03-10 @ 12:03:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback