Dags för baggsläpp

Att jag skriver mera sällan i bloggen beror på att jag skriver på Facebook istället. Det är egentligen inte alls lika bra därför att de anteckningarna försvinner ganska snart, vilket inte blogganteckningarna gör. Dem kan jag ha som de är avsedda, som en dagbok. Jag får försöka begränsa mig lite när jag skriver i bloggen, inte skriva så mycket så det tar så lång tid.

Kvigorna, som gått i hagen vid lagården hela sommaren, har nu flyttat hem till sig och jag ska göra i ordning hagen för fåren. Det tar ganska mycket tid, kvigorna trampar sönder och skiter mycket och därför går det inte att släppa ut fåren direkt efter kvigorna. Inne i ligghallen måste det torka upp ordentligt först. Därefter måste jag strö ut ordentligt med halm åt fåren att ligga på. Det blir ingen riktig ströbädd där men de behöver i a f halm där. Sedan har kvigorna en foderränna utmed hela den ena väggen, där de serveras kraftfoder. Det behövs helt annan storlek på öppningarna till rännan och bakom den ligger hela logen där bonden förvarar sina höbalar. Kvigornas öppninger slinker fåren ut genom utan problem så jag måste stänga för dem. Jag har funderat på något sätt att stänga där utan att det blir så mycket pillrande och bindande men jag har inte kommit på något bra. Jag stänger med olika slags skivor, som jag binder eller spikar fast och det tar en hel dag att fixa det.

Innan jag har har lagt dit tillräckligt med halm tar det en halv dag till. Så måste jag sätta nytt stängsel för att inte fåren ska gå ut på kvigornas matplats, som är helt söndertrampad och nerskiten. Där skulle fåren drunkna om de tog sig dit. Det är dessutom en betongplatta med en halv meter koskit, som jag måste ösa bort innan jag kan släppa ut fåren där. Det är nästan det tyngsta jobbet jag har på hösten, det tar också en dag. Jag måste dessutom fixa elen i trådarna så det blir el bara där det ska vara el. Stängslet runt den hagen är till för kor så det är egentligen för högt för fåren. De kan ledigt ta sig ut genom att krypa under tråden. Vad värre är, så gör vargen också och de trådarna är inget problem för en varg. Eller för all del även för en lösspringande hund, om det skulle komma en sådan. På många ställen hör jag att de har problem med sådana, det brukar ofta vara jakthundar då, som kommit på avvägar. Det har dock aldrig hänt i närheten av min hage så jag hoppas att det inte kommer att hända heller. Vad det gäller vargen så tar jag in fåren på kvällen, då blir risken mindre. Vargen KAN komma även på dagen men det är ovanligt. Det är ju upp till mig att stängsla ordentligt men jag har inte vare sig tid eller råd att sätta upp en eller två trådar till. Det kostar ju för både isolatorer och tråd, det skulle bli någon tusenlapp till.

I fredags körde jag två bagglemm till deras nya hem. En skulle till Söderbärke och eftersom jag även skulle köpa ett bagglamm på ett annat ställe i Söderbärke så var det lämpligt att jag tog med baggen dit. Därefter körde jag en bagge till Kopparberg. Nu ska jag bara köpa ett bagglamm till men honom har ägaren lovat köra hit med. De tyckte det skulle vara roligt att bara komma ut lite.

Nu ska jag ta itu med hagproblemen i morgon så jag kan släppa baggarna och det kan bli lite lugn och ro i fårbesättningen. Sedan ska jag försöka komma igång att spinna och tova. Vi har haft kurs i helgen så jag har blivit lite inspirerad. Det är ju väldigt roligt men att spinna behöver jag öva mycket på. Bara att hoppas att det blir mindre arbete utomhus så jag får lite tid att hålla på med roligare saker inomhus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback