Höst

Nu var det verkligen längesedan jag skrev. Det har varit en jobbig sommar, det skrev jag redan förra gången. Mycket jobb både hemma och i Örebro och i Fagersta. Det har ju varit roligt men jag blir ganska trött, är ju inte 20 längre.

Jag försökte sälja mina sista två gotlandstackor till en som köpt får av mig tidigare. Jag har ju sagt att jag alltid vill ha några gotlandsfår kvar men nu har jag bara en tacka och hennes lamm kvar. Jag insåg att det skulle bli bra mycket lättare om jag har bara en grupp får. När jag talade med den, som köpte gotlandstackor av mig tidigare så kände jag att till honom och hans fru kunde jag sälja dessa två, de verkar väldigt måna om sina djur. Jag säljer inte till vem som helst och den där tackan, Mia är jag väldigt fäst vid. Hon är så lagom tillgiven, kommer fram och "hälsar" men klänger inte. Hon har alltid fått tre lamm och tagit hand om dem på ett föredömligt sätt. I år har inte betet varit lika bra som i fjol men hennes tre lamm är stora och fina.

Att jag skulle kunna sälja dessa två till honom kom jag på medan jag pratade med honom i telefon och slängde fram ett förslag till honom om köp. Jag tänkte mig ett lockpris till honom och begärde ett billigt pris för båda. Han lät nästan chockad och frågade om jag menade per styck. Nej sade jag, för båda. Han frågade flera gånger och lät misstänksam. Jag förstod när det var för sent att han trodde att det var något fel på fåren eftersom jag slumpade bort dem. Han känner ju inte mig. Jag tyckte det skulle passa bra att fåren kom till honom eftersom han har systrar och kusiner till dessa två. Men det kanske var meningen att de skulle stanna hos mig.

Fåren klipptes i fredags. De har varit inne ett par dagar nu, det har varit blött och kallt. I dag fick de gå ut på eftermiddagen. Solen sken men det blåste ganska kallt. De såg dock inte ut att frysa ändå, de har ju varit ute hela sommaren och härdats i regn och kyla. Nu får de vara inne om nätterna. Två vargar har blivit sedda här, strax intill hagen där mina bagglamm går. 

En ung kvinna kom idag och tittade på mina baggar. Hon ville köpa en och hon såg ut just den, som varit utlånad till Örebro över sommaren. Jag har en till, nästan likadan men något större och kraftigare. Hon tyckte dock att den här var mindre och finare. Han är också snällare och även han har fina horn. Flickorna i Örebro, som han varit hos, blir glada när de får höra att han får leva. De har döpt honom till Dajm, det är hans officiella namn men han kan mycket väl ha ett eget namn också.

Jag har besiktat bil och släpkärra. Båda måste åtgärdas och besiktas om. Bilen har varit på verkstad idag medan jag var i sta´n, så den är klar. Jag passade på och fick lite extra lampor monterade framtill, en ramp med fyra lampor. Jag är ju så nervös för älgar på vägen så jag måste se bra. Ska strax ut och pröva belysningen, få se om det är någon skillnad. Släpkärran lämnade jag till verkstad idag här i Ramsberg. Det var mest lampor, som inte lyste och en broms som inte fungerade.

I lördags hade jag besök av fyra tjejer från Örebrotiden. En av dem bor i Riddarhyttan och det var hon och jag tillsammans som bjöd de andra. Vi lagade mat och bakade i flera dagar innan. Hon som bor i Riddarhyttan hade fyra kattungar, som hon ville bli av med. Åtminstone en av dessa fick följa med till Örebro och bli innekatt. Det finns många som kan vara grymma mot katter där så det är inte lämpligt att ha utekatt. När vi alla bodde i Örebro träffades vi ganska regelbundet hos varandra och åt och pratade och skrattade. Nu hade vi inte setts på säkert tio år annat än som hastigast någon gång så det var väldigt roligt att träffas igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback