Inflyttning i lägenheten

Idag har jag jobbat hårt, är helt slut. Men jag ska börja från början. Jag har alltså köpt en lägenhet i Lindesberg. Den är bara 31 m2 som tur är, behövs inte så mycket möbler. Mikael var här och hjälpte mig och vi köpte bord och stolar på Erikshjälpen i Örebro 360:-, en ny fotölj m fotpall på Jysk 1250:- och hämtade en säng, som jag fick gratis av ett par, som tänkte kasta den annars. Kvinnan i familjen är socialsekreterare så vi har känt varandra många år. Hon var soc.sekr. åt min son, som dog för 3,5 år sedan, han tyckte väldigt bra om henne. Det var trevligt när vi hämtade sängen så bjöd hon på kaffe och saffransbröd, det smakade jättebra. Vi fick en trevlig pratstund med henne och hennes yngsta son, som var en intelligen, humoristisk och trevlig ung man. Värre blev det när vi skulle hem. Vi hade alla grejerna på släpkärra och jag hade tagit med två presenningar, en stor som jag tänkt ha under och en lite mindre ovanpå. De räckte inte över riktigt så jag fick binda ihop de båda presenningarna och hade bara för dåliga snören. Det snöade hela tiden, tråkig blötsnö och presenningarna fladdrade och det snöade på möblerna. Vi stannade flera gånger på vägen mot Örebro och knöt ihop det hela men det blåste snart isär igen. Vi stannade och tankade vid Coop Forum och gick in dit och köpte en presenning till och lite tunna rep, som vi band fast den med, sedan satt det som det skulle och vi kunde köra hela vägen till Lindesberg. Vi bar in alla grejerna och ställde dem bara i lägenheten och åkte sedan vidare till Ramsberg.

Det var verkligen skönt att komma hem då - men - det var ganska kallt. Dagen innan hade en man från en VVS-firma varit här för att försöka förklara varför det blivit så kallt sedan de installerat en el panna. Jag satte in pelletseldning när jag flyttade hit och trodde det skulle bli billigare att låta en snickare tillverka ett pelletsförråd istället för att köpa ett färdigt. Det blev det inte, tvärtom, och dessutom rinner inte pelletsen ner som den skautan pannan stannar då och då, när pelletsen börjar ta slut så stannar den varje dag. Jag tänkte framåt, att jag får ha detta som fritidshus och då går det inte att pannan stannar så allt fryser sönder. Därför skulle jag ha en elpanna, som kunde gå igång när pelletspannan stannade. Av någon anledning så ändrades värmen efter installationen av elpannan. Jag ställde pelletspannan, som jag haft den när det varit som kallats 30 minusgrader och det blev aldrig mer än 16 - 17 grader. Mannen som kom hit drog bara upp pannan ordentligt och det blev olidligt varmt. Han kunde dock inte förklara varför det ändrats. Nåja jag måste ju ställa ner värmen igen och det hade alltså blivit för kallt.när vi kom hem, frusna och trötta.

Idag har jag gillrat upp julgardiner, ställt sängen på plats, plockat upp en del husgeråd och försökt få det att se bebott ut. I morgon ska jag åka till Erikshjälpen och leta efter en matta. Fotöljen, som jag köpte på Jysk har jag tagit upp ur kartongen och ska försöka plocka ihop i morgon. Det var för mörkt i dag, jag har inte lyckats få upp någon lampa i taket så jag ska försöka plocka ihop fotöljen i morgon. Det hör bredband och digital-TV till lägenheten och det ska jag också försöka förstå hur jag ska få till det. Det blir lite jobb i morgon också. Och säkert några dagar till. Men det ska bli skönt när det blir klart och jag kan stanna på halva vägen när jag kommer från jobbet, jag slutar oftast kl 22.00, då är det skönt att slippa de tre värsta milen. Och skönt att kunna vara i sta´n ibland. Synd bara att den ena katten inte går att få in i en kattbur så jag kan ta med dem också. De kan visserligen gå ut och in som de vill men de vill gärna ha sällskap, däremot kan jag ju ge dem mat så de klarar sig ett par dagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback