4:e Advent

100071-102

Nu är det något trevligt varje dag, i går Vintersolståndet, idag 4:e Advent och i morgon Julafton. Jag jobbar i morgon på behandlingshemmet i Örebro. Det är ganska fint där på julen. Veckorna före jul är det mycket ångest, sorg och smärta hos patienterna. Det känns hemskt att sitta inlåst just på julen, man längtar efter sina nära och kära, många av patienterna där jag jobbar har barn, som också längtar efter sina mammor och ringer och gråter. Man skäms och känner sig som en dålig människa för att man missbrukat och ställt till det så. Det är mycket tunga känslor då. Men så fort julafton inträder brukar lugnet sänka sig över stället. Då kan man slappna av och acceptera situationen som den är och då brukar det bli riktigt trevligt.

Hundarna skall vara hos Britt, som skjutsar hem dem när det passar under kvällen och sedan får de klara sig ensamma tills jag kommer, närmare kl tolv på kvällen. Hundarna tycker inte om att vara ensamma men de vet ju inte att det är julafton så för dem är det inte värre än vanligt.

Fåren får jättemycket hö i morgon bitti och så får de vara inne under dagen eftersom jag kommer så sent hem. Jag åker och tittar till dem när jag kommer hem och ger dem lite mer hö. Jag har tagit en mus i fälla och antar att det finns flera så jag har laddat fällan igen, få se om det är någon vinst i morgon. Jag har inte så mycket vana vid att fånga möss i fälla så jag vet inte om det går att fånga flera på samma plats. Jag ställde den i alla fall på samma ställe igen. Har jag ingen fångst så får jag väl flytta fällan.

Fälla är, som jag ser det, enda möjligheten att ta mössen, men jag tycker det är äckligt. Råttgift vågar jag mig inte på för hundarnas skull och att ta dit katterna, 3,5 km hemifrån i en kall lagård känns inte som något alternativ. De brukar visserligen fånga en eller annan mus ibland men dessemellan så ligger de på en fäll framför brasan och spinner i värmen. Båda katterna har lärt sig att gå genom kattluckan nu, både ut och in, så när jag är borta så går de in i källaren och då ligger de i värmen från pannrummet och gottar sig. De har varsin liten korg där att ligga i och mat och vatten så de kommer inte heller att lida någon nöd. När jag är borta hela dagen så får dörren till lägenheten stå på glänt så då har de tillgång till hela huset.

Idag var dagen lite längre och i morgon ännu längre, vi går mot ljusare tider.
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback