Arbetsrelaterad träning

Idag har Tassa och jag varit hos Peter och tränat igen. Vi fick även idag göra "arbetsrelaterade" övningar och det har gjort att Tassa har tänt på alla cylindrar. Hon är heltänd på vallning nu, det är verkligen skillnad som hon var i våras. Vi har tränat fösning, hämt, fålla in och delning och alltsmmans har gått bra.

Delning var svårt i början, Tassa ville hämta även de andra fåren men förstod ändå ganska snabbt att det var en grupp, som vi skulle gå iväg med. Ett par gånger när hon skulle hämta hade hon problem att hitta fåren, hon kunde inte se dem. Vi hade föst iväg en grupp åt ett håll och när hon sedan skulle hämta de andra ville hon gå åt det håll där vi hade lämnat en grupp.

Hon är jätteduktig på fålla in. Det är bara när jag blir så där nervös och exalterad och skriker med panikrösten som hon inte riktigt vet vad hon ska göra. När jag däremot tar det lugnt så gör hon det också och går så fint mot fåren för att inte skrämma iväg dem, så det går väldigt bra. Det där är något som jag behöver träna mycket på. Jag kanske skulle träna utan får och hund. Fösningen börjar också gå mycket bättre, det har vi tränat mycket hemma.

När vi kommit hem och senare åkte för att ta in fåren så var de fortfarande ute. De höll på med sex så det var kanske därför, som de inte gått in. Baggen har kommit så långt att han förstår att han ska hoppa upp på tackorna bakifrån. Än så länge verkar han inte veta vad han ska göra sedan men han kommer nog på det.

Nu blev jag tvungen att skicka Tassa för att hämta in fåren medan det var så mycket ljus att jag kunde skönja dem. Det gick så fort och lätt att jag glömde räkna dem, det brukar jag alltid göra annars. Men de brukar ju hänga ihop bra så alla var nog med. Och Tassa gjorde även det jobbet bra, sakta och lugnt föste hon in fåren.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Det låter som om det lossnat en hel del för er, kul! Ni är jätte duktiga.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback