Vallning vid Udden

Jag var vid Udden igår hos Eva och Allan och tittade på en gotlandsbagge. Det var svårt att komma så nära så man kunde känna på dem men det lyckades. De hade tre gotlandsbaggar och de var fina alla tre. Jag bestämde mig för nr 6, jag tänkte på att det är viktigt att han är "sexig" så det blir många fina lamm. Jag ska dock inte hämta hem honom förrän jag har slaktat och vet vilka tackor jag ska ha kvar och kan placera dem där de ska vara. Vi försökte känna efter stenar men de hade nog inte kommit ner ännu, vi kunde inte känna mer än möjligen en på någon av dem,

Vilket fint ställe det är, Pensionat Udden. Det är så fantastiskt vackert där.

Jag fick även valla lite. De hade en jättefin hage där gräset var klippt. Vi pratade om att Eva och Allan skulle komma hit och valla men de ska snart åka till England (tror jag det var) och skulle få hem hantverkare och annat innan resan så vi fick skjuta på det. Men Tassa och jag hade roligt. Jag har ju problem med henne att hon pendlar när hon ska fösa. Jag har nog hört att det är bra att ha långt avstånd då men det har blivit att Tassa kommit för nära - och pendlat. De hade dock rörliga får som inte heller var vana vid WK och sprang för livet. Mycket bra, då gick det jättefint att hålla avståndet. Och Tassa gick raka spåret mot fåren. Hon har en del konstiga idéer, när fåren kom fram till staketet så skulle hon (promt) mellan fåren och staketet för att få ut dem. Det som jag har tjatat med och inte lyckats, när jag nu ville att hon skulle fokusera på fåren så ville hon få ut dem från staketet. Inte förrän de var en bit från staketet kunde hon fokusera på fåren igen. Märkligt. Allan gick med oss och gav råd hela tiden, det fungerade jättebra. Han var mycket pedagogisk och förklarade hur jag skulle göra.

Det var riktigt roligt att valla, det är ju alltid roligt när det går bra och det gjorde det igår. Det blev inget vallat idag. Dels är det inte roligt när man är ensam dels blev det så där fruktansvärt varmt, som jag har så svårt med. Nu har det ju varit lite svalare ett tag så nu är man inte van vid värmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback