Lokalprov

Igår tränade jag ganska länge och körde hårt. Jag tycker att Tassa är så pass gammal nu att jag skall kunna göra det, 1 år och 10 mån. snart (?). Vid ett par tillfällen vägrade hon gå åt det håll jag ville. Det var inte fråga om att hon inte visste åt vilket håll höger var utan det var något annat som gjorde att hon bara vägrade. Varför vet jag inte. Jag blev i alla fall arg och t o m slog efter henne med käppen. En dödssynd naturligtvis. Till sist försökte hon springa hem, då insåg jag att jag gått för långt och slutade. Nu har jag bestämt mig för att det inte får hända igen, hoppas jag kan hålla det. Idag tränade vi en kort stund (på sådant som jag vet att hon kan). Vi tog en paus och körde lite hö och sedan gick vi en runda igen, bara 10 minuter. Det gick väldigt bra, troligen fick hon inte skador för livet för att jag blev arg, hon såg glad ut och stolt när vi gick därifrån.

Jag skall försöka få komma till Gail en dag i veckan. Det är nästan så jag är lite rädd att åka dit med tanke på punkteringseländet förra gången.

Nu har alla (som var kvar) i vår kurs utom jag, klarat Lokalprovet. Det känns bra, jag har ju sett hur de kämpat under den här tiden, som vi gått på kurs. Jag började ett halvår senare än de andra så jag känner mig inte förbigången, i varje fall inte ännu. Går det ett halvår och kanske längre tid utan att jag klarar LP så kanske det känns annorlunda. Men deras hundar är också äldre än min så det känns OK att de har godkända Vallhundar men inte jag. Jag tycker ju att det gått bra på sista tiden för oss så jag känner mig hoppfull. Det är klart jag har väl det svåraste kvar men hämt tyckte jag såg ut som om det skulle kunna börja fungera, sist jag var hos Gail och Fålla in har jag gjort några gånger "i verkligheten" och det har faktiskt gått riktigt bra. Så jag siktar på LP (eller VP tror jag det kommer att heta) nästa år.

Kommentarer
Postat av: gail

det är klart att du kommer också till en vallhunds prov med din hund. tänk bara att det tar den tid det tar! alla hundar (och förare) är individer och behöver mer eller mindre tid att komma till en punkt i livet. du kommer att känna när hon är klar för tävling. ha inte bråttom och tänk inte på vad andra har gjort med sina hundar. det är du mona och hon lilla tassa som ska jobba tillsammans. det är alltid farligt att gå ut för tidigt på en tävling, stå där vid stolpen och tänka "kommer jag att kunna stanna henne idag osv" det skapar otrygghet hos dig och hunden. du ska gå ut till stolpen och vet att hunden kommer att göra ett bra jobb. du är säker och hunden är säker och då går det som det ska. ni har gått om tid att får ordning på vallningen tillsammans och den dagen du står där så kommer ni att klara ett vallhundsprov. vi ses på måndag


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback