Jag vet att jag måste skärpa mig

Jag vet ju alltför väl att jag måste låta bli att bli arg när jag tränar vallning. Jag har faktiskt skärpt mig sedan jag började med vallning. Jag tar verkligen det på allvar, kanske FÖR allvarligt. Jag får så väldigt dåligt samvete när jag brusar upp och blir arg. När det gäller vallhundar har jag ju sett många, som har tuktat sina hundar mycket värre än jag någonsin har gjort. Ja, jag vet att det är olika på olika hundar, vissa är känsligare än andra. Jag vill inte försvara mina "våldshandlingar" heller, vet bara inte vad jag skall göra när det blir så här. Jag tittade på gamla inlägg, det är ganska precis fem månader sedan jag sist blev arg på Tassa. Då var det lite samma problem som nu, att hon stack iväg och inte ville vara med längre.

Det värsta är att jag inte vet vad jag skall göra. Jag förstår mycket väl att jag inte kommer någonstans med att bli arg och bråka med henne.
Ska jag vara pigg och glad och bara försöka peppa henne?
Eller skall jag vara seriös och låta henne förstå att det är allvarligt detta?
Ska jag berömma och berömma och berömma?
Ska jag bara gå vidare och linte låtsas om när hon gör fel bara fortsätta tills hon gör rätt?

Är jag för "snäll"? Kräver jag för lite?
Är jag för "elak"? Kräver jag för mycket? Jag vet ju inte.


Problemet är väl egentligen att hon inte gör någonting utan bara sticker.
Det skulle vara mycket lättare om hon trotsade. Jag har svårt för när hon bara ger upp.
Antagligen skulle jag behöva lirka med henne, leka fram rätt beteende, ha mycket tålamod o s v. Men det är precis det jag har så svårt för.

Nu hör vi ju ihop så nu får vi väl kämpa med varandra. Kanske vi lär oss så småningom båda två. Jag älskar den där fjantiga hunden och jag tror att kärleken är besvarad.

Kommentarer
Postat av: Anita

Hejsan Mona!
Jag känner inte dig eller din hund men tänkte iallafall svara.
När man kommer igång med träningen och börjar ställa krav är det inte allt för ovanligt att hunden försöker komma undan kravet på något vis.
En del hundar tar till en avledande handling av något slag, typ ata fårbajs, försöka leka med någon hund i närheten eller smita ifrån.
Jag skulle inte göra så stor affär av det hela utan hämta hunden lugnt och fint och fortsätta övningen för att sedan göra något lätt som hunden kan och där avsluta.
Det är ju åxå viktigt att stötta hunden när det blir svårt för den.
Det viktigaste är att inte ge upp och låta hunden bestämma när det skall tränas.
Kram Anita med bc ligan!

2007-08-27 @ 22:37:00
Postat av: Mona

Tack Anita
Jag har gjort så ibland och det har fungerat så det är nog rätt sätt. Det viktiga är förstås att inte bli så arg utan försöka behålla lugnet. Oftast går det men till sist tröttnar jag. Jag försöker igen. Jag tror Du har rätt i att man inte får ge upp, det har jag nog gjort ibland när jag inte klarat situationen. Tack.

2007-08-28 @ 09:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback