Kurshelg

Jag har varit på kurs både lördag och söndag. Jag kommer att bli spränglärd.

Lördagens kurs var i Bråfors, IK-1kursen med Peter. Det var (som vanligt) jätteroligt. Det var 1. fösning (på linjen), 2. bana med hämt, fösning och fålla  3. bana med allt detta + delning. Jag tyckte Tassa skötte sig riktigt bra. Hon fick beröm av Peter. Det fick jag också men även lite (konstruktiv) kritik. Jag har saker att träna på. Eftersom jag tagit tillbaka min anmälan till tävling så kunde jag vara lugn och avslappnad. Men delning kan vi inte, Tassa och jag. Det får vi försöka lära oss. Nu vet jag hur det ska gå till (tror jag). När det går bra så känner jag att jag vill absolut tävla och jag ska försöka träna i sommar. Sista övningen minns jag inte vad det var, jag blev tvungen att åka hem till "mina flaskbarn".

Just nu kan jag ju inte träna på mina får och knappast ens åka ifrån dem för att träna. Det är i första hand mina flasklamm, som behöver mig. Men tackorna behöver mig också. De skriker för full hals och är jättehungriga om jag blir sen. Det går ju åt mycket energi och protein nu när de ger di.

Kursen idag handlade om pilflätning. Det var också roligt. Vi lärde oss att göra saker till trädgården, blomstöd, spaljéer, staket m m, av korgpil. Det går bra med energiskog också och t o m sly, så jag ska försöka få tag på lite material. Det är "i grevens tid", det ska skördas innan löven spricker ut och det har de så smått börjat göra i Ramsberg idag. Ska man odla pil själv ska man sätta sticklingar. Dem skaffar man på vintern, förvarar i svart plast tills det går att plantera dem. De växer under sommaren och skördas på vintern, sedan kommer jag inte ihåg om de ska torka eller något. Det tar i a f minst två år innan man har material. Jag har nog ingenstans att odla något sådant men ska försöka intressera Britt för det, hon har gott om plats. Det var roligt och blir väldigt fina saker. Hon som höll kursen har även kurser i korgflätning och luffarslöjd, hon är mycket duktig.

Fortfarande en tacka kvar att lamma. Hon har fortfarande sviter efter att hon drog i sig gas från ströbädden. Vad jag förstår finns det inget att göra åt saken. Hoppas bara att det inte påverkar hennes lamm eller förlossningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback