Tre dagar tills det vänder

Idag har jag hämtat mitt rökta fårkött. Jag lämnade inte en fårfiol utan en stek. Jag tror att det är bogen, som kallas fårfiol. I alla fall var det jättegott. Det var ju ganska mycket så det kommer att räcka länge. Jag ska ge bort en del, lite går väl åt i jul och resten hamnar i frysen. Jag förstår inte att någon inte äter lamm- och fårkött, det finns ju så mycket gott man kan göra av det. Jag vet att mina djur levt ett bra liv och sluppit dö en kvalfylld död och det känns bra. Det var ju p g a djurhållningen, transporterna och slakten som jag, för över 30 år sedan slutade äta kött. Det var äldste sonen som fick mig att inse hur det stod till. Jag hade nog aldrig börjat äta kött igen om det inte varit för att jag kom hit och upptäckte att fåren (i a f de flesta) har ett bättre liv. Nu tål jag inte kött så bra så det händer inte så ofta att jag äter det ändå.

Dock får mina får ibland stanna inne när det är för blött ute. I går var de bara ute några timmar, idag lite längre. De har en ligghall, som de kommer till först. Där har de hö och vatten och halm att ligga på. Idag såg jag att de inte varit ute alls utan stannat i ligghallen. Det rasade snö från taket så jag är ju lite nervös om de skulle gå ut. Valltackorna är i en annan hage där de har en del träd men ingen ligghall. De kommer alltid fram och vill gå in i lagården när de ser mig. De har ju egen box i lagården. Några dagar har jag känt en syrlig, äcklig lukt där. Nu har jag upptäckt att det är ganska blött i bädden. Ja de har ju torr halm ovanpå men under den är det blött.Jag har varit rädd att den skulle vara för torr eftersom jag får så mycket ratat hö, så jag har skvättat ut lite vatten där, men det blev tydligen för mycket. De fåren är ju så små och lätta att de trampar inte ner halmen ordentligt. Nu får jag hålla noggrann koll så inte bädden ruttnar utan verkligen brinner.

Jag tycker nog att jag känt mig lite piggare idag. Inte så pigg att jag har kommit igång med städningen. Det får bli i morgon, vare sig jag är pigg eller ej.
Istället har jag börjat så smått och göra om min hemsida. Tänkte jag skulle göra den lite mer "försäljningsinriktad", skriva och tala om vad jag har att sälja. T ex när jag får mina skinn från Donnja kan jag visa lite bilder på dem. Jag vill ju lära mig att sy i skinn också, då kan jag ha bilder på det. När jag vill sälja lamm så fotar jag dem på hemsidan o s v. Jag har ju också min uttersbergssida som jag fått mycket material till från olika håll. Det måste jag lägga in på sidan. Den sidan måste jag också göra om. Det börjar bli så mycket så jag måste redigera om den helt för att det ska bli möjligt att orka läsa på den. Jag har dessutom en annan blogg, som jag sällan skriver på men som har många besökare. Den måste jag skriva lite på ibland. Det värsta är att, som jag känner mig nu, så är även allt sådant jobbigt, jag blir jättetrött av att sitta och skriva.

Nu är det bara tre dagar kvar tills det vänder och börjar bli ljusare igen. Det dröjer ju länge innan det märks men det är ändå skönt att veta att det är så.

Kommentarer
Postat av: Ewa o Tea

Det är precis så där som förskylningen slog så hårt på mig.Blev förskyld i slutet på oktober och är fortfarande slut och trött.

Mina träningskamrater har fått klara sig utan mig ett tag.

Fast man måste ändå försöka vara positiv.Som du skriver så vänder det snart och det går mot våren.

2008-12-18 @ 21:06:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback