Nyårsafton

Skönt att nyårsafton är över för denna gång. Jag var ju borta på kvällen och åt gott och hade trevligt men eftersom jag är kvällstrött så åkte jag hem runt elva. Tänkte att jag ju kunde se tolvslaget på TV om jag orkade eller gå och lägga mig. Att gå och lägga sig blev det inte tal om.

Strax före tolv bröt kriget ut i Ramsberg. Folk sköt vilt, raketer och bara smällar avlöste varandra. Det värsta är närmaste grannen, som alltid skjuter från sin tomt, rejäla smällar så hela huset skakar, det gjorde han i går också. Förra året försvann den ena katten och kom inte fram förrän efter ett helt dygn, samma sak i år. Moses bryr sig inte. Tassa bryr sig inte om att det smäller på lite avstånd men grannens smällar, som får huset att skaka och fönstren att skallra, skrämmer henne. Hon blev påtagligt nervös, sprang omkring och skällde och morrade och ibland sprang hon bara fram och tillbaka. Jag tycker det skulle vara synd om hon blev skotträdd när hon inte är det nu.

Smällandet ger sig ju efter en halvtimme - tre kvart i Ramsberg, så då kunde jag gå och lägga mig. Jag tänkte nästan gå ut och skrika:"Nu får det jävlar i mig vara nog, nu får du sluta skjuta". Då hade man väl fått något att skvallra om i Ramsberg. Jag hoppas ju att de inte hade sin unghund hemma, i så fall blev han väl förstörd för hela livet. Nu är det Valborgsmässoafton att vänta på.

Jag undrar lite hur fåren tar det. De måste väl också reagera på smällandet.
Jag vet inte hur det är där i Resta där jag har mina får, hoppas att det inte smäller så mycket där. Om det nu blir några lamm så kommer de att vara mitt i lamningen sista april, då är det väl inte så bra att det smäller. Men det får jag ta då.

Jag hade ju tänkt att jag skulle valla lite på nyårsdagen men dels var jag trött och dels var det så dåligt väder. Fåren har inte varit ute idag. Jag såg lite spår precis utanför ingången men de hade inte gått ut i hagen. Det känns inte så bra att tvinga ut dem och fr a inte att tvinga ut mig själv. Vi får spara det till en annan dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback