Utveckling

Jag har kommit på att jag måste börja jobba mer med mina får så de blir mera tama. Visserligen kommer de springande till mig när jag har en hink i handen men utan hink är de rädda för mig och går undan. Jag har tyckt att det t o m var ganska bra att de inte var klistrade på mig när jag vallar men nu behöver de vara mera tama när de skall lamma t ex. De är inte jätterädda så de springer när jag visar mig men de vill inte att jag ska ta i dem. Jag ska ta hjälp av Tassa då, det är ju jättebra övning för henne också. Vi ska börja redan idag.

Skönt att helgerna är över snart, bara den här dagen är slut. Jag har aldrig tyckt om helger, vet inte varför. Jag fick för mig ett ögonblick att det var måndag idag och så är det självaste Trettondagen. Jag blir helt vilsen när det är så mycket helger.

Hoppas det fungerar bättre med snöplogningen när det blir vardag, det blir så jobbigt att pulsa i snön hela tiden. Det är knappt fyra år sedan jag flyttade till Ramsberg. Jag blev så glatt överraskad då, att det fungerade så bra med snöröjningen här. Varje morgon när jag gick ut med hundarna (ja då hade jag bara en förstås) kl sex så var det plogat/sandat, vilket som behövdes. Det var en man som är bosatt i Ramsberg som skötte det då. Det varade två vintrar sedan ändrade man så det skulle skötas från Lindesberg. Då blev det så här, om det över huvud taget plogades så blev det någon gång fram på dagen. Eftersom man var van vid bättre här så var det många som ringde och klagade och det blev en liten skärpning. Nu har man nog bestämt sig för att det ska vara "stadsrutin" som ska gälla här också. Jag var ju van vid det från Örebro, där hade det fungerat så här dåligt i åtminstone 10 - 15 år. Man "förbättrar" genom att skaffa maskiner till allt och det blir betydligt sämre. Det kallas "utveckling".

Kommentarer
Postat av: Ewa

Oroa dig inte för fåren. När det är dags för lamning är de plötsligt inte så skygga längre, inte här i alla fall. De gillar INTE att jag tar i dem men runt lamning är de mycket lugnare och förhoppningsvis litar de på att jag inte vill dem illa. Men det är förstås en bra träningsövning för dig och Tassa.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback