Första julmarknaden för året

Tiden går alltid fort för mig. Denna vecka har den gått fortare än vanligt. Jag har haft mycket att göra och varit ute en del och rört på mig. Jag har varit på ett antal möten av olika slag och tovningskursen så klart. Varit och fått en vaccinationsspruta mot influensa, som ska vara så ovanligt besvärlig i år. Det var första gången i livet. I tisdags var Britt och jag till Tranås med skinn, Britts mamma var också med. Det är jätteroligt att titta på skinnberedningen och se hur det går till där. Jag har varit där en gång tidigare men nu hade jag ett antal egna skinn med, som jag fick hjälp att bedöma. Det var flera som jag tyckte nog skulle bli bra mattskinn men det var bara två, som de såg direkt att de skulle bli fina mattskinn. Jag hade flera skinn från korsningar Åsen/Gotland och dessa trodde de att de skulle bli fina plädskinn och se ut precis som guteskinn. Det ska bli spännande att se hur de blir, synd att det dröjer så länge.

Tranåsresan tog en hel dag. Vi köpte ost i Boxholm och potatis hos en bonde i Motalatrakten. Vi hämtade också råskinn hos en bonde, som Britt köpte av. De hade en fin gård och var så trevliga. Det är alltid roligt att komma ut och träffa nya människor och se lite annat än Ramsberg. Vi åt lunch på ett jättemysigt värdshus. Tyvärr spöregnade det hela dagen. När vi kom hem fick vi veta att det varit bra väder där.

En dag var jag till Borlänge och träffade en kvinna, som jag hade med mig ull till. Hon har Åsenfår och tovar men har inte tillräckligt med ull utan undrade om jag hade ull över. Jag blir så glad när någon frågar efter åsenfårens ull. Hittills har jag inte kastat bort någon ull utan det har varit folk, som velat ha den. Hon, som jag hade med ull till, satt i Tunabygdens slöjdares butik. Där fanns hantverk av flera personer, mycket vackra saker. Jag önskar verkligen att jag hade sådana talanger att jag kunde göra så fina saker. Hon hade också en del grejer där, som hon gjort, mest tovade saker, som också var jättefina. Från Borlänge fortsatte jag till Falun och hälsade på min moster. Hon är snart den enda som finns kvar i släkten så jag vill gärna hålla kontakten med henne.

Idag har jag varit i Färna på julmarknad. Där fanns också mycket vackra saker. Tyvärr var det så mycket folk och så trångt så jag kunde inte handla. Jag får så ont, och blir så trött, i ryggen när jag måste trängas så där. Jag tror inte att jag någonsin har sett så mycket folk på en julmarknad. På Färna Herrgård serverades julbord och julgröt men eftersom jag hade Britts mamma och moster med mig och först blivit bjuden på lunch av dem, så blev det ingen julgröt i Färna för vår del.

Det är också märkligt, jag har inte jobbat på några veckor, de har ringt från Runnagården ett par gånger och jag har varit upptagen. Jag har beklagat mig för att jag inte fått jobba, det blir dåligt med pengar, men när jag var på väg till Falun så ringde först Runnagården och sedan Rällsögården och erbjöd jobb den dagen. Jag kunde ju inte vända då så det missade jag men onsdag ska jag jobba hela dagen. De ringde först och frågade om jag kunde jobba 8 timmar. Sedan ringde de igen och undrade om jag kunde jobba fyra timmar till. Det är ju bra att få jobba länge när jag ändå är där. På Runnagården är många skift 11 timmar, det tycker jag är bra.

Nu är det länge sedan jag vallade något. Nu till veckan ska jag få komma till Gail och träna, det blir bra. Vad jag vet är det ingen snö på väg, däremot ska det bli kallt. Frågan är väl om allt vatten hinner rinna undan innan kylan kommer annars blir det för halt att valla. Det är ju vanskligt på vintern med vallträning, man vet aldrig hur vädret är.

Jag undrar om Tassa försöker att på allvar ta över makten. Hon bråkar med Moses hela tiden, morrar, skäller och hoppar upp på honom, vilket jag lärt mig är en dominanshandling. Hon känner kanske att han börjar bli svagare, han har varit dålig i magen igen rätt mycket på sista tiden, det gör ju också att han blir svagare. Moses ger ju inte ifrån sig makten godvilligt, han har aldrig någonsin underkastat sig någon annan hund, det fina med honom är att han inte är aggressiv. Enda gången han blivit arg är när han uppfattat att han måste skydda Tassa. Han är ju lugn ändå och han har hela tiden haft en ängels tålamod med Tassa. Som hon har bråkat med honom, morrat åt honom, bitit honom men nu märks det att det har kommit in något nytt i hennes sätt, det syns och hörs att det är mer på allvar nu.

Kommentarer
Postat av: Heléne (lite småsur) ;-)

MEN HALLÅ!! Läste att du varit till Falun!!!

Såg dock ingen Mona på min gård :-(

Får inte hända igen ;-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback