Delning

Vi har tränat delning idag - förstås. Det gick mycket bra. Det berodde inte på att Tassa förstod utan på det faktum att jag just tagit "hem" de sju tackorna (och lammen) som varit i en annan hage en tid. De ska ju till slakt och behöver vara så de kan äta ordentligt. Jag insåg det när det regnade så mycket i helgen. De fick ju bara äta blött gräs och behövde få tillgång till hö också. Dels finns det inte mycket näring i betet nu, dels är det inte nyttigt för fåren med bara blött gräs. Alltså tog jag hem dem i måndags och även om de kommer överens med de andra tackorna så är de fortfarande inte en grupp. De skiljer sig också genom att de inte är klippta och några av dem är Gotlandsfår och resten blandras Åsen/Gotland.

Ovanstående gjorde att det var lätt att få en lucka. De båda grupperna gick åt varsitt håll och jag kunde lugnt stå kvar och ropa in Tassa. Faktiskt förstod hon också, till att börja med kallade jag bara in henne. Eftersom det gick så bra började jag så smått att låta henne fösa iväg den ena gruppen också och hon verkade fatta att det var OK. Så skönt det är när det plötsligt börjar fungera. Jag fick lite blodad tand igår när jag såg att det kunde fungera. Nu höll vi på en bra stund och växlade med att fösa lite och ett hämt ibland och Tassa fick mycket beröm. Hon blev så taggad så hon ville knappast sluta valla. Jätteroligt. Även fösningen gick bra. Hämt är ju Tassas förtjusning så det brukar gå bra.

Och, Tack Gail, jag behöver någon som "sparkar igång" mig emellanåt, och ger mig ledning och Gail är bra på det.

Jag glömde mobilen hemma och när jag kom hem såg jag att de hade sökt mig från jobbet. Visserligen behöver jag pengar men just nu vill jag hellre vara hemma och träna. Troligen fick de tag på någon annan. Min hyresvärd har kört upp en jättefin väg åt mina får att komma in i lagården på och den behöver jag också jobba med så den blir klar. Korna, som går i hagen på somrarna, trampar sönder utanför lagården så jag måste "bygga ny väg" varje år när korna hämtats därifrån. Nu får jag en permanent väg som bara fåren använder, sedan stänger jag av den när korna kommer i vår.

Kommentarer
Postat av: gail

vad glad jag blir att delningen går bra och det viktigast av allt att du kommer ihåg att beröma din hund. keep up the good work :0)

2008-10-08 @ 21:15:50
Postat av: Heléne

Kul at ha dig tillbaka i etern igen. Har saknat ditt bloggande. Kul också att träningen går bra,

och vilken tur att Gail kom och "sparkade igång" dig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback