Att FORTSÄTTA träna

Det är roligt när vi får en massa hejarop när vi kommer igång med träning. Det känns fortfarande inspirerande, få se hur det blir när det blir kallt igen. Igår tränade vi faktiskt hemma, planerat, och det gick jättebra. Nu är mina valltackor invallade och fungerar bra. Dessutom har jag tillgång till utmärkta vallområden, bara det kan låta bli att rasa ner en massa snö. Det är ett mycket stort område, halva är inhägnat och resten är bara stora gärden utan stängsel men det fungerar ju ändå bra. Jag har några hundra meter att gå dit med fåren, utmed en väg helt utan trafik. Så nu kan jag inte skylla på att jag inte har någonstans att vara och inte att det är något fel på fåren heller.

Igår fick Tassa fösa fåren först utmed vägen och därefter rätt långt på gärdet och det gjorde hon riktigt bra. Hon vill gärna pendla en del, inte på vägen förstås men sedan, men är helt styrbar om bara jag är vaken och säger till henne. Då går hon rakt på. Vi behöver förstås mycket träning i att fösa. Det höll jag på med för två år sedan hos Peter och då gick det väldigt bra. Jag har gjort felet att när något gått bra då tycker jag att "nu kan vi det där" och sedan tränar jag det inte mer. Det får jag sluta med. Nu är vi i a f på gång igen så nu får jag hänga i. Tassa fick göra ett långt hämt också och även då kunde jag styra henne så hon inte pendlade så mycket. Det enda som inte var så bra var att fåren satte fart hemåt förstås, det var bara första biten som jag kunde hålla dem, sedan blev det 100 knyck ungefär och då sprang de, över mig och, ifrån Tassa. Det gjorde nu ingenting för jag hade satt upp fårnät så de kom dit de skulle men Tassa blev nog lite besviken.

Jag har en tacka, som inte var född när jg fick hjälp av Britt att märka lammen. Jag har bett henne hjälpa mig att märka även denna men det har inte blivit så. En bekant, som skulle köpa två tackor av mig skulle hjälpa mig hålla tackan men orkade inte hålla henne. Första märket gick sönder när tackan sprattlade, det andra såg ut att sitta bra. När jag tittade på det för några dagar sedan såg det bra ut, idag upptäckte jag att det blivit ett stort hål. Det ser inte direkt inflammerat ut omkring men är lite rosa på ett par ställen. Jag var till Storå och köpte Jodopax, som jag sprutade på. Hoppas att det hjälper. Jag vet inte hur det blir annars, hon kanske tappar hela örat, får feber och dör eller något annat otäckt. Naturligtvis är det en jättefin och trevlig ungtacka. Jag kanske ska slänga in henne också i bilen på torsdag när jag ska till distriktarna och vaccinera hundarna. Vi får väl se vad det blir av detta.

Kommentarer
Postat av: gail

vad bra mona, struktur på träningen och vips! då fungera det mesta. kör inga hämt om fåren springer direkt när du skickar hund. det gör att hon kanske tvekar i utgången när hon vet att hon inte hinner upp till balansen.

2009-01-12 @ 17:30:43
Postat av: Anonym

Kul att du är igång igen Mona. som Gail skriver; se till att du är strukturerad så blir träningen det också. Ser fram emot täta rapporter ;-)

Postat av: Mona

Ja, det gick lite fort här också. Det var EFTER hämtet och när vi var på väg hem igen, som fåren satte fart. Jag försökte vara strukturerad men hann inte med ändå.

2009-01-12 @ 22:30:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback