De senaste fem åren

Oj då, jag skrev att jag var trött på att blogga men att jag tyckte om att få kommentarer och fick flera stycken. Jättekul, det tackar jag för även om det faktiskt inte var det jag var ute efter. Jag skriver inte med någon beräkning, (i varje fall väldigt sällan) "nu skriver jag så här så får jag nog kommentarer" utan jag skriver ner vad jag tänker, tycker och gör. Det är skönt att se att man har cybervänner. Det är väl bara så att det inte känns roligt ibland. Just nu tror jag det är sviter efter den envisa förkylningen jag hade långt före jul.I alla fall  Det tog så lång tid att bli av med den och jag känner mig faktiskt lite hängig, kraftlös, fortfarande. Och nu tycker jag det har varit så trist med kylan. Det tar säkert en timme längre tid i lagården att fixa vattnet när det har frusit i alla baljor. Det grova höet håller också på att knäcka mig, fåren ratar så mycket, det ger en massa extrajobb.

Nåja, jag ska väl inte gnälle så mycket över att jag har mycket jobb, jag behöver ju inte göra det och för det mesta tycker jag det är roligt. I går, i 15 graders kyla, körde jag hem mina båda tackor, som varit på kärlekssemester. Jag tror tackorna klarade kylan utan problem men jag tycker det är jobbigt att hålla på och greja när det är så kallt. Jag klarar inte att arbeta med vantar utan måste ta av dem och händerna var helt stela på mig. Och allt är fastfruset och fungerar inte. Hem kom de i alla fall till sist. När jag väl fått i ordning skjutsen. jag fick ju hjälp av Britt också, så gick själva resan utan problem. Jag hade förberett mig på att det skulle bli bråkigt i lagården, det blev det förra året när de kom, men det var inte heller några problem. De hemmavarande fåren blev lite osäkra till att börja med när det kom två stora tjocka tackor, så de höll sig undan och de båda tackorna började genast äta hö från alla ställen de hittade. Baggen blev lite intresserad men de är ju redan betäckta så det var inte heller något.

Idag, när det inte är så kallt, har jag äntligen haft tid och ork att städa lite i lagården. Jag bär ju hö åt alla håll och det rasar så det låg hö överallt. Nu har jag i alla fall sopat och plockat undan så det är snyggt. Tyvärr har jag inte orkat städa hemma men det blir väl så småningom.

Jag blir helt förvirrad av alla helgdagar och klämdagar. Jag visste ju att det var Trettondagen idag. Men jag fick för mig att det var onsdag. Och jag visste att på onsdag fyller Tassa fyra år. Alltså sade jag Grattis till henne redan i morse. Så glad hon ska bli när jag säger Grattis i morgon också. Om jag kommer ihåg det förstås. Jag brukar glömma födelsedagar fr a min egen. Jag kom just att tänka på att för fyra år sedan hade jag "bara" en hund, Moses, jag hade inga katter och inga får och alltså ingen Tassa heller.

Ewa hade skrivit i sin blogg om vad som hänt de senaste fem åren och det var ju en hel del. Jag som brukar säga att mitt liv är totalt händelselöst numera kom på att allt som jag skrivit ovan har hänt. Dessutom bodde jag kvar i Örebro för fem år sedan. Jag jobbade fortfarande och väntade på att få sluta. Jag hade ju haft pension ett tag och vi väntade på ett dataprogram, som skulle ersätta mig (!) Jag sökte efter ett hus i Bergslagen. Jag kunde inte valla och hade ingen aning om att jag skulle komma att försöka lära mig det.

Jag som bott i sta´n i över 40 år kunde inte tänka mig att bo i ett hus, som stod enskilt. Därför blev det detta mitt i byn. Idag skulle jag gott kunna tänka mig att bo mera för mig själv, i ett hus med lite mark och uthus, så jag kunde ha fåren hemma. Det skulle vara betydligt mer lättarbetat. Det är inget att göra åt nu, huspriserna har stigit, jag får inte låna pengar, jag har redan för lite att leva på enligt bankens beräkningar och jag orkar inte heller flytta. När jag inte längre orkar med gräsklippning, snöskottning och fåren så flyttar jag tillbaka till Örebro. Människorna i Ramsberg är oerhört vänliga och trevliga men man kommer inte riktigt in i gemenskapen om man inte är född här och har bott här i tre generationer. I Örebro har jag vänner och bekanta så det kan vara trevligt att sluta där.

Kommentarer
Postat av: Ewa o Tea

Krama och gratta Tassa ifrån mig och Tea.

2009-01-06 @ 21:26:54
Postat av: Ewa o Tea

Krama och gratta Tassa ifrån mig och Tea.

2009-01-06 @ 21:28:48
Postat av: den andra Ewa

Hihi, prioritering i min smak ;-) Städa i ladugården istället för inne...

Postat av: Lexa

Stort Grattis på födelsedagen Tassa

2009-01-07 @ 09:27:15
URL: http://elgemyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback