Halt hund och seg dator

Jaha, det blev ingen träning i Brates fårhus. Jag har en känsla av att det ofta kommer något emellan just när jag ska träna vallning. Det har ju flera gånger hänt saker när jag gått på kurs i fårvallning så jag inte kunnat fullfölja. Nåja det är inget att göra åt, Tassa är fortfarande halt. Vi avbröt en kurs förra året för att hon var halt på ett framben, det är hon nu också. Jag försöker hålla henne stilla men hon springer ändå. Hon får ju gå i koppel förstås men ibland måste hon vara lös och då passar hon på och springer men även då haltar hon. Vi går bara korta promenader så jag hoppas att hon blir bra snart.

Jag tror att fåren klarar sig bra fast de är "nakna". Möjligen fryser ungtackorna. De är ju inte ens dräktiga. De är ganska små och när de blir av med ullen är de väldigt små. Det gör att de har särskilt svårt att hålla värmen. En av ungtackorna stod bara mitt på golvet idag och tuggade lite förstrött. Hon åt inte alls, jag försökte få i henne lite Energibalans men det är svårt med de små, de slinker ur greppet, men lite fick hon i sig. Sedan såg jag att även de andra tre stod likadant ibland men de åt i alla fall mera. När de fick hö i kväll åt alla. Det är ju viktigt att de äter för att hålla värmen. De har bra hull åtminstone så det ordnar sig väl. I kväll när jag kom till lagården stod alla småtackorna "uppställda", det gör de
för det mesta när jag kommer på ovana tider. De ser ut som de ville säga: "Vad ska du här att göra nu?" Jag åker dit flera gånger om dagen eftersom jag oroar mig lite för den jättetjocka, som säkert har tre, fyra lamm i magen. Det finns ju risk för att det kan bli problem.

I morgon ska jag jobba mellan 12.00 och 22.00. Då har jag ordnat tillsyn på kvällen men jag hoppas att alla tackorna kniper ihop då. Det ska bli varmare och nederbörd i morgon. Det blir väl snöoväder förstås, det brukar det vara när jag ska köra sju mil fram och tillbaka till Örebro. Usch, vad jag är trött på snö och kyla och halka. Nu får det gärna bli lite värme och det gör ingenting om snön försvinner....

Bara elände. Datorn har jag inte fått ordning på. Det kommer upp ett meddelande då och då om en fil som hittats och är angripen av virus och som antivirusprogrammet lyckats eller misslyckats med att förgöra. Jag ska försöka få tid att fixa den men det tar så oerhört mycket tid att installera om allt sedan. Jag gruvar mig för det. Jag funderar på om jag ska kunna köpa en ny dator, den jag har är ganska gammal (för att vara dator).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback