Dags för baggsläpp

Nu har jag fått datum för slakt, den 14 okt. Styckning fredag - tidigt. Det ska bli skönt att få lite ordning bland fåren. Och skönt att slippa åka till de vilda baggarna varje dag. Det är visserligen skönt att vara så populär, de kommer springande mot mig så fort de ser mig på långt håll. Det är förstås inte mig som person, som de är så förtjusta i, det är att de får lite havre av mig. Men ändå. De skulle ju kunna vara lite lagom ivriga, det är knappt jag klarar att hålla mig på benen när de kommer stormande. De är ju så få men det hjälper inte. 

När slakten är klar ska jag släppa baggarna till tackorna. Dumle, som redan finns i hagen vid lagården, ska till åsentackorna. Gotlandstackornas kavaljer vet jag inte vad han heter, om han ens fått något namn. Jag ska kolla om jag kan hämta honom på onsdag. Han var ganska liten när jag var och tittade på honom men jag antar att han växt och är väl i samma storlek som mina baggar nu. Gotlandsfårens plats är i det närmaste klar. Jag har "klätt in" en plats under logen (där det tidigare varit djur, kor antagligen). Det fattas bara något för ingången men det blir inte aktuellt förrän det blir kallt. Nu är det vindtätt på tre sidor och öppningen är inte så stor.

Sedan kan jag börja ta det lite lugnare. Jag har öst ut ströbädden nu så jag kan ta hem fåren, som jag har utlånade. De får vara i den boxen till att börja med. Jag vet inte ännu om jag ska släppa dem till baggen, de kanske får vara vallgrupp istället. Det blir nog tråkigt för dem att komma hem, de har blivit så ompysslade där de är nu. De har fått godis och gos i mängder. Det blir inte mycket av den varan hos mig, möjligen en liten klapp någon gång men sällan mer. Något godis får de aldrig, med undantag av lite tallgrenar på senvintern och kanske lite havre strax före lamningen.

Jag läser om valltävlingar och känner att jag saknar vallningen. Jag får nog försöka hitta någon att valla tillsammans med. Det är för tråkigt att träna ensam hela tiden. Tassa känner också att jag tycker det är tråkigt och då springer hon lite som hon tycker. Jag har ett stort fält som är slaget nu bara bonden hämtar balarna, så är det jättebra att träna på. Just nu har jag ju också gott om lämpliga får. Dock är det inte så bra att valla under betäckningen så då behöver jag ju en vallgrupp.

Det känns jobbigt att de inte hämtat hem kvigorna ännu. De har ställt dit två ensilagebalar så de har nog tänkt att ha dem kvar länge än. Visserligen pratade de om att ta hem dem före älgjakten men den börjar ju i morgon så det är tydligen inte aktuellt. Även om de hade hämtat dem idag så hade jag inte kunnat släppa fåren där på flera veckor, jag har aldrig sett några djur ställa till så fruktansvärt som kor. Det tar tid innan det torkar upp och innan jag får stänga och ordna så det går att ha fåren där.

Kommentarer
Postat av: Ewa

hej Mona! Längesedan jag skrev något här men jag tittar in med jämna mellanrum och kollar hur det går för dig. Du verkar ha fullt upp med fåren nu, hoppas att du får till det så att det blir bra.

Jag funderar lite på det du skrev om att ha de utlånade fåren som vallningsgrupp. Om de är så tama som det låter på din beskrivning är de ingen optimal grupp att träna på. Har du inga andra får att träna på och låta utlåningsfåren gå med baggen och förhoppningsvis förvildas lite?



Bara en fundering. Kom hem och träna om du vill! Min träningsgrupp är klar nu och tackorna går med baggen.

Postat av: gail

det låter frestande med det där stora fältet, var det den vi tränade på sist? vi ska till britt och träna så fort hon kommer hem ifrån schweiz.

2009-10-12 @ 14:27:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback