Nu hoppas jag att min son har fått frid och ro

Nu har Hustomten varit här och satt upp lite mer stängsel. Det kostar ju mycket och jag kan ju sätta upp fårstängsel själv. Men Jag kan absolut inte spänna nätet lika bra som han. Jag har ju tänkt ha baggarna där och då behövs det ännu bättre att det är spänt så det är nog värt pengarna.

Dessutom håller jag på och öser koskit på baksidan av lagården så fåren kan komma ut. Jag har öst i två dagar men det är så fruktansvärt tungt så jag måste ta lite i taget.

Det är ganska roligt med fåren som jag haft utlånade till Örebro. Jag var rädd att de skulle tycka det var trist att komma "hem" men de känner nog igen sig. De verkar nöjda trots att de inte blir lika ompysslade hos mig som de blivit där och inte får något godis heller. Tackorna var ganska magra, de har ju haft två lamm var att dra försorg om (de är själva födda förra året) så det är nog inte så konstigt att de är magra. De har inte fått gå ut eftersom det inte har gått att komma ut i hagen ännu men det gör nog ingenting, de står inne och "äter upp sig", de äter hela tiden.

Jag skulle få besök av vallfolk i morgon men tyvärr blev jag tvungen att jobba. Jag kan inte säga ifrån jämt, då slutar de snart ringa och då har jag inte råd att ha fåren kvar. Nu var det kris så då får man väl ställa upp. Men det var synd för nu har jag bra fält att valla på. Jag ska nog ta Örebrofåren till vallgrupp så småningom och inte betäcka dem. Det är ju skönt att ha en grupp som man kan valla på utan att behöva vara rädd att tackorna far illa. Jag får hoppas att de kommer en annan gång.

I går var vi på urnsättning. Det var jobbigt även om det inte var lika svårt som begravningen. Nu var det bara att urnan sänktes ner, men det väckte ändå jobbiga känslor. När jag kom hem hade jag fått Gravbrevet och dessutom ett papper med "bestämmelser". Där stod det att gravstenen inte får vara av svart granit eller marmor och inte polerad. Det är precis en sådan sten vi beställt. Dessutom skulle det vara en bestämd storlek på stenen och det stämde inte heller. Jag ringde direkt på morgonen idag, jättenervös eftersom det inte var lätt att få till en sten som alla godkände. Det visade sig att det var gamla papper som inte längre gällde. Skönt. Men man kan undra varför de skickar ut papperet när det inte gäller längre.

Det känns ganska bra ändå att ha en grav att gå till, nu kan vi lägga dit en krans och tända ljus i Allhelgonahelgen. Och det känns också bra att allt är klart, det har varit en del förvecklingar, felaktigheter och glömska, som egentligen inte borde få hända i sådana här sammanhang, men nu tror jag att allt är ordnat.

Kommentarer
Postat av: gail

tack för träningen

2009-10-24 @ 14:40:03
Postat av: Svekhult-ia

Vad du pysslar och står i!!! Det är roligt med fåren och lite mysigt nu när man har dem inne och fodrar igen. Fast jag antar att du som jag ibland önskade att man vore två om ansvaret för dem, det kan ofta bli tungt arbete när man ska göra allt själv....Ta det försiktigt och ta hand om dig!

Postat av: Heléne o Lexa

Passar på att skicka en hälsning när jag ändå

är inne på din sida. Oj, vad du grejar och pysslar hela tiden.

2009-11-05 @ 07:44:44
URL: http://elgemyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback