Egna får och avel

Fortfarande känns det helt fantastiskt att ha egna får. Vi har vallat idag också och idag gick det jättebra igen. Tassa gjorde fina flankeringar, bra fråndriv och det bästa av allt var att hon i princip hämtade fåren själv och motade in dem i fållan. Det är raviner med mycket träd och stenar runt fållan och det gäller att få fåren att gå rätt väg för att de inte skall vända och springa tillbaka utan verkligen gå in i fållan. Jag försöker också bekanta mig med fåren, ta i dem och känna på dem medan Tassa håller dem. De är fortfarande lite rädda men det går förhoppningsvis över. Jag tänkte det skulle sluta regna bara, det är så tråkigt när det strilar hela tiden. Varken jag, fåren eller hunden tycker något vidare om det.

I morgon skall vi på fårkurs i Örebro. Temat är: "värt att veta inför betäckningssäsongen". Det är Fåravelsföreningen och Länsstyrelsen som håller kursen. Det är roligt att få lära sig om fåren och att träffa trevliga människor. Mina nya får skall jag ju inte avla på utan bara valla men jag har två tackor som nu har två lamm vardera och dem skall jag ju fortsätta med. Den ena har ett tacklamm, de tre övriga är baggar. Egentligen skulle det vara roligt att avla på Åsenfåren, så småningom skaffar jag kanske några sådana som jag kan använda till avel. Allmogefåren är ju viktiga att bevara tycker jag så det är lite extra roligt att få lamm efter dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback