Första hämtet

Allt som har med HTML att göra är lite egensinnigt. Jag skrev ett inlägg och trodde att jag publicerade det men det kom aldrig upp så det blev väl inte så. Nu har jag i alla fall inte lust att skriva om samma. Första hämtet måste jag förstås skriva om igen. Tassa gjorde sitt första hämt igår kväll på vallkursen. Hon gick försiktigt mot fåren, rakt på, men hon gick ända fram, 120 meter och satte sedan fart runt fåren. Tredje gången sprang hon självsäkert mot fåren och kom med dem. Nu skall vi träna i fålla för att det skall bli korrekt.

Tassa gjorde MH i lördags. De flesta säger att MH är värdelöst för vallhundar. Jag tror att de har fel. Visst har de fokus på fåren men jag tror att de egenskaper hunden har förstärks i vallningen. Är en hund t ex aggressiv i andra sammanhang så är den det även i vallningen, är den rädd och ängslig så kommer den att vara det även med fåren o s v. Jag tror att egenskaper förstärks i vallsammanhang men jag tror inte att hunden egentligen blir annorlunda i vallning eller annars. Jag bestämde mig för att göra MH när jag fortfarande trodde att Tassa skulle kunna få valpar, vilket omöjliggjordes av hennes Demodex, som är ärftligt. Då är det inte så viktigt med bedömningar men kan vara roligt ändå. Det allra sämsta är att det inte finns "arbetsbeskrivning" för andra än Border Collie. Där bedöms hundens vallegenskaper. Det vore roligt att få kommentarer på detta om någon händelsevis läser detta.

För övrigt så läste jag idag om Centerns ledare i landstinget, Lars Berge Kleber som säger att han samarbetar med Socialdemokraterna om de vinner valet och med Moderaterna om de borgerliga vinner. Vad är det för ideologi? Han vill bara samarbeta med den som har makten.

Och, Hans Boström (s), som uttalar sig negativt om flyktingar på sin hemsida. Vi har väl råd att dela med oss eller.....?  När jag växte upp fick jag lära mig att det var bra med solidaritet, jag vet inte om det är det fortfarande. Det vore kul med kommentarer.

Någon gång skall jag skriva om vargen men det får vänta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback