Inledning

Jag har länge tänkt att börja "blogga" men det har inte blivit av. Nu tycker jag ändå att det är dags. Jag kommer att framför allt skriva om mina hundar, som tar det mesta av min tid. Jag har en blandras, Moses, Labrador Retriever/Flat Coated Retriever, som ser ut som en Curly Coated Retriever. Han blir sju år den 22 oktober och är väldigt snäll och lugn. Enda gången han visar aggressivitet är när han träffar vissa andra hanhundar, som han inte gillar. Då kan han bli riktigt arg, men det är enda gången. Han har aldrig visat någon aggressivitet mot någon människa.  Moses kom till mig som omplaceringshund när han var åtta månader. Jag har tränat lite Agility med honom, som han tyckte var jätteroligt och gått några kurser i lydnad, som han inte tyckte var lika roligt. Förra hösten opererades han i ett knä och var konvalescent i lång tid och då stannade aktiviteterna av för hans del. Jag skall försöka hitta något att aktivera honom med när jag får mera tid.

Jag har också en Working Kelpie, tik, som heter Tassa. Hon är född den 7 jan 2005. Hon är ju av vallhundsras och hon och jag har gått på kurs snart ett år och jag, som trodde det var lätt att valla, har nyligen börjat förstå något av vallningen. Det kommer säkert att dröja ett år till innan Tassa kan gå lokalprov och bli Godkänd vallhund. Hon är född att valla medan jag måste lära mig att förstå mig på fåren, vallningen och hunden. Tassa är också oerhört snäll och kärleksfull. Hon vill hälsa och pussa (slicka) alla hon träffar och både hon och Moses älskar barn. Tassa är förstås piggare än Moses men har en "av/på-knapp" så hon kan slappna av och vara lugn när det behövs och intensiv och livlig när hon behöver vara det.

För min del så är jag pensionär sedan tre år tillbaka. Eftersom jag alltid trivts med mitt jobb, behandling för missbrukare, så arbetar jag lite emellanåt. Jag är socionom och arbetade som socialsekreterare innan jag övergick till missbrukarbehandling för ca 20 år sedan. Jag är, förutom av hundar, får och vallning intresserad av att läsa, surfa på nätet, naturen, arbeta litet i trädgården, resa och litet av varje. Jag bor, sedan ett par år, i ett litet samhälle i Bergslagen och trivs utmärkt där. Tidigare bodde jag i Örebro, som också är en trevlig stad men det är lugnare på landet.

Jag planerar att skriva om vår (Tassa och min) utveckling i vallandets ädla konst men även litet för övrigt om olika företeelser i samhället och i livet, som jag funderar över och/eller har åsikter om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback