Vallkurs och "nya" får

I gårkväll var det vallkurs igen. Förra veckan gick det jättebra. Det verkar som om det går bra varannan vecka. Det är ju bättre än tidigare, då gick det bra någon gång ibland. Tassa skulle lära sig göra fina flankeringar och jag skulle få henne till det genom att "hota marken". Första gången vi var inne gick det ganska bra men andra gången ville inte Tassa vara med. Hon gick sin väg - flera gånger och jag fick ropa på henne. Jag blir så trött på mig själv, jag vet ju att hon är väldigt känslig och ändå är jag inte tillräckligt uppmärksam på henne när det blir för mycket. Jag kunde inte fortsätta med övningen utan fick öva fråndrivning och flankering (utan att hota marken). Då tyckte hon det var roligt igen så det gick bra. I fortsättningen måste jag vara mera försiktig.

Dessutom har hundarna varit med mig på jobbet. Tjejerna leker med Tassa och hon gillar verkligen det men blir ganska stressad när det blir för mycket springande. Jag får nog försöka vara försiktig även med det och se till att de tar det lugnare med henne. Jag brukar lägga hundarna i bilen ett par timmar emellanåt, så de får vila, men det räcker nog inte. Moses däremot går bara omkring och blir klappad - och kramad -, han ser inte ut att ha något emot det heller utan verkar nöjd och belåten. Han har en favorit bland tjejerna, som han håller noga koll på hela tiden. När hon går in står han och tittar mot dörren hela tiden.

I kväll skall jag åka och hämta får, som jag har beställt för att köpa, hos Ewa Samuelsson. Det är utslagsdjur, som bara skall användas till vallning. "Gräsklippare" får de förstås också vara men skall inte ha några lamm. Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra. Då kan jag träna när jag vill, det skall verkligen bli roligt. Det är Åsenfår, snabba, så det blir väl springa av i början men vi skall nog lära oss. Tyvärr är det vallkurs igen i morgon, onsdag och sedan skall jag jobba torsd - lörd. Jag skulle ju helst vilja vara hemma och bekanta mig med fåren men det får bli senare.

För övrigt har Göran Persson gjort bort sig (igen) och försvarat att Aftonbladet kritiserat valmanifestet. Han hoppade på just Aftonbladet trots att även de övriga tidningarna hade samma kritik. Man tycker att S inte tillräckligt tydligt tagit upp frågan om arbetslösheten och skrivit mera om hur man skall ordna flera jobb.

Jag har hört om många, som sett en massa vargar, främst i Dalarna, och blivit jätterädda. Även Lo verkar det finnas gott om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback