Andra advent

Eftersom Nemo bara kom med på ett hörn förra söndagen så får han hela bilden idag. Han bryr sig inte så mycket om adventsljusen, han bara blundar och mår gott. Nemo är så rolig, när jag går ut med hundarna så vill han absolut följa med. Jag försöker mota honom tillbaka men han följer med ändå på avstånd. Vi går ibland på trafikerade vägar och där vill jag inte att han skall gå. Just nu ligger båda hundarna och Nemo på soffan bredvid mig och sover.

Adventsljus

Tassa misskötte sig som vallhund igår. Jag skulle se till Britts får igår och även hennes hundar. Jag började med att ge fåren hö till natten, de äter mest ensilage på dagarna men på natten tycker de det är skönt att ha mat inne om de blir hungriga. Jag gav hö till allesammans, det tog en bra stund och gick sedan ut för att dra loss lite ensilage till ungtackorna. Det sitter så fast i balen så man behöver hjälpa dem ibland om de skall få i sig något. Jag funderade vilken vallhund jag skulle ta med mig eftersom jag hade två stycken att välja på, både Tassa och Britts hund Nell. Jag bestämde mig för att pröva med Tassa, jag kunde ju ta Nell om det inte gick med Tassa. Det är bra att ha hund med som håller undan fåren, det är svårt att komma åt annars. Jag ropade på hundarna. Moses hade väntat i ladugården hos mig hela tiden och ville gärna hjälpa till. Triss, Britts bordercollie, som inte vallar, var också i närheten. Hon brukar hålla sig borta från fåren men nu var hon där. Hur mycket jag ropade och visslade så kom ingen av  vallhundarna, Nell och Tassa. Visst är det typiskt, när man behöver en vallhund är de totalt försvunna. Det visade sig att de var uppe vid gården. Jag vill ju gärna tro att de inte hörde men det är nog tveksamt. De har bra hörsel. Olydnad bara.

Jag missade julmarknaden i Ramsberg igår p g a fårmatningen men det kanske var lika bra. Det finns så många duktiga hantverkare i trakten, som säljer sina alster på den marknaden så man kan lätt förköpa sig. Jag har svårt att låta bli att handla när det är fina saker och jag tycker om bra hantverk. Det var även konsert i kyrkan, vilken jag också missade. Annars är det nog så att när det är någon aktivitet på landet så går man "man ur huset", det finns ju inte så mycket att välja på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback